Hiili virtaa taideteokseen – Lux Helsingissä katsotaan Helsingin keuhkoja uudesta näkökulmasta

Lux Helsinki -valofestivaalissa näkyy tammikuussa myös tiede, kun Helsingin yliopiston hiilidioksidimittaukset muuttuvat kartaksi näkymättömästä Helsingistä.

Lux Helsinki -tapahtumassa voi tammikuussa tutustua siihen, miten hiili kiertää Helsingin keuhkoissa eli sen viheralueilla. Esplanadin puistoon esille tuleva kokeellinen dokumenttielokuva Keuhkot on syntynyt taiteilijoiden Teemu Lehmusruusun ja Roberto Fuscon, Helsingin yliopiston Ilmakehätieteiden keskus INARin ja Aalto-yliopiston yhteistyönä.

Keuhkot on laserkeilausaineistoon ja hiilenvirtausdataan perustuva tietokonepohjainen animaatio. Laserkeilaus on menetelmä, jolla saadaan maastosta tarkkaa, kolmiulotteista tietoa. Teos tuo koettavaksi kaupunkitilassa tapahtuvia näkymättömiä tapahtumia: ekosysteemien toimintaa ja tämän merkitystä kaupungin ilmastonkestävyydessä ja elettävyydessä.

–  Mittaamme Helsingissä jatkuvasti hiilidioksidin vuota eli sitä, kuinka paljon hiilidioksidia siirtyy maan pinnalta ilmakehään ihmisen aiheuttamien päästöjen kautta tai ilmakehästä kaupungin kasvillisuuteen, kertoo professori Leena Järvi INARista.

Järven tutkimusryhmä tekee mittauksia meteorologisin menetelmin Helsingin keskustassa hotelli Tornin katolla sekä Kumpulan kampuksella. Kumpulan mittaukset ovat osa Euroopan ICOS-tutkimusinfrastruktuuria (Integrated Carbon Osbervation System).

–  Keräämämme datan alkuperäinen tarkoitus on selvittää, missä ja milloin tapahtuu eniten hiilidioksidipäästöjä. Pyrimme myös saamaan itsenäistä dataa päästöjen kehityksestä pitkien aikojen kuluessa. Kumpulassa olemme myös kiinnostuneita kasvillisuuden nielujen ajallisesta vaihtelusta ja niiden reagoinnista esimerkiksi lämpöaaltoihin tai kuivuuteen, Järvi kertoo.

Tiede lähestyi taidetta

Järvi vetää parhaillaan CO-CARBON-hanketta, jonka päätehtävä on lisätä kansalaisten tietoisuutta kaupunkiluonnon hiilinieluista ja muista ekosysteemipalveluista.

– Yksi keino tähän on tietysti taiteen kautta. Hankkeen varajohtajan, Aalto-yliopiston professori Ranja Hautamäen tiimi sai idean hiilensidonnan näkymättömän mutta elintärkeän prosessin havainnollistamisesta taiteen keinoin Lux Helsingissä. Hautamäki lähestyi taiteilija Teemu Lehmusruusua, joka toimii Aallon taiteen ja median laitoksen väitöskirjatutkijana, ja joka on aiemmissa töissään tutkinut ekologisten prosessien havainnollistamista monialaiseen tutkijayhteistyöhön nojaten, Järvi kertoo.

Järven mukaan taide voi auttaa kaupunkilaista katsomaan lähiympäristöään uusin silmin.

– Toivon, että katsoja näkisi Helsingin viheralueet oleellisena osana ilmastokestävää ja luonnon monimuotoisuutta edistävää kaupunkia. Niitä tulee vaalia ja niiden tuomia hyötyjä vahvistaa.

Keuhkot-teokseen voi tutustua Lux Helsingissä, Esplanadin puistossa 3.–7. tammikuuta 2024 klo 17–22.