Helsingin yliopisto kokosi yritysryppään kehittämään ilmanlaadun mittaustekniikkaa - tavoitteena tieteelliset ja kaupalliset läpimurrot

Helsingin yliopiston ja yritysten yhteenliittymä voi kehittää uutta liiketoimintaa reaaliaikaista ilmanlaatutietoa tuottavan MegaSense-järjestelmän ympärille.
Mikä MegaSense?

MegaSense on alun perin Helsingin yliopiston ja Nokia Bell Labsin aloittama yhteistyöprojekti, jonka tavoitteena on luoda maailmanlaajuinen ilmanlaadun havainnointijärjestelmä.

Järjestelmä perustuu ilmanlaatua reaaliajassa mittaaviin sensoreihin. Tätä tietoa voidaan hyödyntää erilaisissa laitteissa autossa, kotona ja toimistoissa. Kehitteillä on myös ilmanlaadusta kertovia mobiilisovelluksia ihmisten päivittäiseen käyttöön.

Ilmanlaatusensoreiden tietoa täydennetään Helsingin yliopiston SMEAR-tutkimusasemilta Suomesta ja Kiinasta saaduilla tiedoilla. Kaikki tiedot yhdistetään ja prosessoidaan 5G-verkon välityksellä.

Tänä vuonna MegaSenseä on pilotoitu myös Pekingissä. Sinne on tarkoitus luoda 5G-verkkoon perustuva laaja ympäristönmittausjärjestelmä ilmanlaadun ja ympäristön seuraamiseen.