Coursera: Suomessa maailman parhaat datatieteen taidot

Avoimia verkkokursseja tarjoava yhdysvaltalainen Coursera arvioi suomalaisilla opiskelijoilla olevan globaalisti parhaat datatieteen taidot vuosittaisessa Global Skills Reportissaan.

Global Skills Report 2021 perustuu Courseran rekisteröityjen käyttäjien tietoihin yli sadasta maasta. Maailmanlaajuisesti yhtiön palveluilla on 82 miljoonaa käyttäjää.

“Suomi on näyttänyt tietä tekoälykoulutuksellaan ja hallituksensa sekä Helsingin yliopiston asetettua tavoitteekseen kouluttaa tekoälyn perustaidot prosentille maailman väestöstä”, raportissa kirjoitetaan.

Raportissa Suomi sai myös täydet pisteet koneoppimistaitojen (Machine learning) osalta, ja on myös näissä taidoissa maailman paras. Ruotsi, Norja, Saksa, Belgia ja Tanska seuraavat tiukasti Suomen perässä. Tilastotieteessä (Probability & Statistics) Suomen lukema on 99%, eli on rankingissä maailman toiseksi paras.

Kaikkien taitojen osalta globaalisti Suomi sijoittuu sijalle 14, ja Sveitsi arvioitiin keskimäärin parhaiten kaikissa taidoissa.

Linkki raporttiin