Atomien simuloijasta tiedekunnan johtoon - katso uuden dekaanin esittelyvideo

Kai Nordlund haluaa olla dekaanina helposti lähestyttävä. Hän tahtoo myös puolustaa perustutkimusta.

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan tuore dekaani, laskennallisen materiaalifysiikan professori Kai Nordlund ei aio piiloutua hallintohimmeleihin, vaikka työhuone vaihtuikin lokakuun alussa isompaan. Dekaanina hän tahtoo olla keskusteleva, kuunteleva ja helposti tavoitettavissa.

– Meidän kampuksellamme dekaanit ovat ennenkin olleet tällaisia, ja ilman muuta haluan jatkaa tätä. Ihmisillä ei pidä olla korkeaa kynnystä tulla puhumaan dekaanille, Nordlund sanoo.

Nordlundin mukaan matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan tutkimuksessa on tärkeää löytää ne alat, joilla olemme jo vahvoja, sekä ne pienet alat, joilla on parhaat mahdollisuudet kasvaa ja päästä maailman huipulle. Hän muistuttaa, että kaikki Kumpulanmäellä syntyvä perustutkimus luo tulevaisuuden teknologiaa.

– Sitä me täällä teemme. Kaikki perustutkimuksen laitettu raha maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti vähän pidemmällä aikajänteellä.