Ratkaisuja ruokahävikkiin -keskustelu verkossa

Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellinen tiedekunta järjesti tiistaina 29.9.2020 Ratkaisuja ruokahävikkiin -tilaisuuden, jossa asiantuntijat esittelivät ratkaisuja ja innovaatioita, joilla ruokahävikkiä voidaan vähentää ketjun eri lenkeissä. Tapahtuman videotallenne on nyt verkossa.

29.9. on YK:n kansainvälinen päivä ruokajätteen ja -hävikin tietoisuuden lisäämiseksi. Hävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa: alkutuotannossa, jalostuksessa, jakelussa, kaupassa, ja kuluttajalla. Vuosittainen ruokahävikin määrä suomalaisessa ruokaketjussa on arviolta 400-500 miljoonaa kiloa.

Miten valtiot, yritykset ja yksilöt voivat tehdä osansa ruokahävikin vähentämisessä? Mikä merkitys opetuksella, kasvatuksella ja tutkimuksella on? Ja minkälaisia ratkaisuja Helsingin yliopiston tutkijat tarjoavat ruokahävikin vähentämiseen?

Tilaisuudessa keskustelevat:

• Ilmo Aronen, työelämäprofessori
  • Hanna Koivula, yliopistonlehtori (pakkausteknologia)
  • Mari Sandell, elintarviketieteiden professori
  • Kirsi Mikkonen, elintarviketieteiden apulaisprofessori
  • Mikko Immonen, tohtorikoulutettava
  • Reetta Kivelä, työelämäprofessori

Tilaisuuden juontaa Silja Annila (WWF).

Katso täältä videotallenne verkossa

#mmtdk #ruokahävikki #HelsinkiSustainability