Koulutusohjelman laajuus: 77 opintopistettä
Alkaminen ja kesto: Koulutusohjelma alkaa elokuussa 2023. Koulutusohjelma kestää 4 vuotta (8lukukautta)
Ryhmäkoko: Koulutusohjelmaan otetaan 9-16 opiskelijaa. Koulutusohjelma toteutuu, jos siihen on vähintään 9 hyväksyttävissä olevaa hakijaa, jotka ottavat opiskelupaikan vastaan.
Opetustilat: Lähiopetus toteutetaan Therapeia-säätiön koulutustiloissa osoitteessa Topeliuksenkatu 15 A 1, 00250 Helsinki. Yhteisten opintojen (5 op) opetus toteutetaan Helsingin yliopiston keskustakampuksen tiloissa.
Koulutusohjelma pohjautuu psykoanalyyttiseen ihmiskäsitykseen ja psykoanalyyttiseen persoonallisuusteoriaan sekä niiden soveltamiseen parin ja perheen hoidossa. Tältä pohjalta koulutuksen keskeinen tavoite on psykoanalyyttisen teorian sekä psykoanalyyttisen pari- ja perhepsykoterapian menetelmien mahdollisimman syvällinen oppiminen.
Psykoanalyyttisen menetelmän perustana on useita pitkälle kehitettyjä metapsykologisia teorioita, joita koko ajan käytännössä testataan ja muunnetaan kliinisen kokemuksen antamien viitteiden pohjalta. Näin ollen psykoanalyysi on paitsi hoitomenetelmä, myös tutkimusmenetelmä, joka tuo uutta tietoa ihmisen mielestä. Psykoanalyyttisen pari- ja perhepsykoterapian teorian kehittäminen tapahtuu jatkuvassa yhteistyössä kansainvälisen psykoanalyyttisen liikkeen ja sen instituuttien kanssa sekä sen synnyttämään kirjallisuuteen pohjautuen. Näin ollen psykoanalyyttinen teoria koko ajan syvenee, tarkentuu ja monipuolistuu.
Psykoanalyyttisessa persoonallisuusteoriassa keskeistä on yksilön mielen tiedostamattomien elementtien olemassaolo ja mielen sisäinen dynaaminen kokonaisuus. Mielen eri rakenteet syntyvät alun perin jo hyvin varhaisen tiedostamattoman vuorovaikutuksen alaisena ja mielen kasvua ohjaavat vain osittain tietoiset vuorovaikutusprosessit. Mielen sisäinen psykodynamiikka muuntuu läpi elämän mutta varhaiset häiriöt yleensä myös säilyvät eri muunnelmina kautta elämän. Psykoanalyyttinen persoonallisuusteoria perustuu siihen, että kaikkein varhaisimmillekin mielen alueille voidaan saada kosketusta riittävän hyvän psykoterapeuttisen suhteen ja riittävän intensiivisen menetelmän avulla.
Tästä taustateoriasta seuraa, että psykoanalyyttisessa menetelmässä keskeistä on mielen rakenteiden ja tiedostamattoman dynamiikan huomioon ottaminen ja sellaisen vuorovaikutuksen käynnistäminen, jossa mielen rakenteet voivat korjaantua. Puhutaankin usein psykodynaamisesta terapiasta. Menetelmää säädellään vaihespesifisesti siten, että yksilö pyritään kohtaamaan sillä psyykkisen kehityksen tasolla, jolla hän kulloinkin itseään ilmaisee. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että rajatilatasoisten häiriöiden hoito tapahtuu erilaisessa vuorovaikutuksessa kuin neuroottisen potilaan hoito. Hoidollisia vaihtoehtoja on aina runsaasti samoin kuin käytettävissä olevia psykoterapeuttisia interventiomuotojakin. Psykoterapeuttisesti merkittävät hyödyt (pysyvät muutokset persoonallisuudessa, saavutetaan kuitenkin aina niin, että yksilön suhde omaan sisäiseen maailmaansa avautuu samalla kun tiedostamattomat puolet itsestä avautuvat. Puolisoiden oivaltaessa sisäisten maailmojensa vaikutuksen toistensa sisäiseen maailmaan ja heidän välillään olevaan suhteeseen, sekä psyykkisen kasvutarpeen herättävän suhteessa ilmenevän kriisin, puolisoiden välinen ymmärrys, arvostus ja kunnioitus lisääntyvät ja puolisoiden välinen suhde paranee. Perheen kehitysvaiheiden ja lasten syntymän ja kasvun myötä vanhemmissa aktivoituvat keskeneräiset yksilöitymisprosessit tunnistamalla perhe voi vapautua sairastuttavasta vuorovaikutuksesta, jolloin lasten kasvu ja kehitys saa tilaa ja perheen kyky toimia tyydyttävästi kahdenkeskisen vuorovaikutuksen lisäksi monenkeskisissä suhteissa paranee.
Kouluttajina toimivat psykoanalyyttisen pari- ja perhepsykoterapian kouluttajapsykoterapeutit:
Kaikille Helsingin yliopiston psykoterapeuttiopiskelijoille yhteiset teoria- ja menetelmäopinnot koostuvat
kolmesta opintojaksosta.
1. Mielenterveyden häiriöt (2 op)
2. Psykoterapiatutkimuksen menetelmät (2 op)
3. Integroiva tapausseminaari (1 op)
Kuhunkin opintojaksoon sisältyy kaksi seminaaripäivää sekä itsenäisiä tehtäviä. Opintojaksot järjestetään
pääsääntöisesti kerran lukuvuodessa. Suoritusajankohdan voi itse valita, mutta vahva suositus on, että
Mielenterveyden häiriöt suoritetaan heti opintojen alussa, Psykoterapiatutkimuksen menetelmät ennen
opinnäytetyön aloittamista ja Integroiva tapausseminaari opintojen lopulla.
Lukukauden 1 osaamistavoitteet:
Toteutus: Kouluttajien alustukset, luennot, power-point esitykset, ennakkotehtävät, kliinisen menetelmän
jaksoissa luennon peilaaminen opiskelijoiden kliiniseen potilastyökokemukseen, kirjallisuuteen tutustuminen,
kirjallisuuden herättämistä kysymyksistä keskusteleminen, yhteenvedot päivien teemoista - omaan
psykoterapiaprosessiin liittyvän oppimispäiväkirjan kirjoittaminen.
Lukukauden 2 osaamistavoitteet:
Toteutus: Kouluttajien alustukset, luennot, power-point esitykset, ennakkotehtävät, kliinisen menetelmän
jaksoissa luennon peilaaminen opiskelijoiden kliiniseen potilastyökokemukseen, kirjallisuuteen tutustuminen,
kirjallisuuden herättämistä kysymyksistä keskusteleminen, yhteenvedot päivien teemoista. Työnohjaus ryhmässä
alkaa. Koulutuspsykoterapia alkaa. Ensimmäisessä ulkomaisessa seminaarissa kytkeydytään kansainväliseen
yhteistyöhön pari- ja perhepsykoterapian kentässä.
Lukukauden 3 osaamistavoitteet:
Toteutus: Kouluttajien alustukset, luennot, power-point-esitykset, kliinisen menetelmän jaksoissa luennon
peilaaminen opiskelijoiden kliiniseen potilastyökokemukseen, kirjallisuuteen tutustuminen, kirjallisuuden
herättämistä kysymyksistä keskusteleminen, yhteenvedot päivien teemoista, opinnäytetyötutkimuksen
käynnistämiseen liittyvät ennakkotehtävät
Lukukauden 4 osaamistavoitteet:
Toteutus: Kouluttajien alustukset, luennot, kliinisen menetelmän jaksoissa luennon peilaaminen opiskelijoiden
kliiniseen potilastyökokemukseen, kirjallisuuteen tutustuminen, kirjallisuuden herättämistä kysymyksistä
keskusteleminen, yhteenvedot päivien teemoista, opinnäytetyötutkimuksen edistäminen opinnäytetyön
ohjaajien kanssa
Lukukauden 5 osaamistavoitteet:
Toteutus: Kouluttajien alustukset ja luennot, powerpoint-esitykset, kliinisen menetelmän jaksoissa luennon
peilaaminen opiskelijoiden kliiniseen potilastyökokemukseen, kirjallisuuteen tutustuminen, kirjallisuuden
herättämistä kysymyksistä keskusteleminen, ennakkotehtävät, yhteenvedot päivien teemoista,
opinnäytetyötutkimuksen edistäminen opinnäytetyön ohjaajien kanssa.
Lukukauden 6 osaamistavoitteet:
Toteutus: Kouluttajien alustukset ja luennot, power- point esitykset kliinisen menetelmän jaksoissa luennon
peilaaminen opiskelijoiden kliiniseen potilastyökokemukseen, kirjallisuuteen tutustuminen, ennakkotehtävät,
kirjallisuuden herättämistä kysymyksistä keskusteleminen, yhteenvedot päivien teemoista.
Lukukauden 7 osaamistavoitteet:
Toteutus: Kouluttajien alustukset ja luennot, power-point esitykset, kliinisen menetelmän jaksoissa luennon
peilaaminen opiskelijoiden kliiniseen potilastyökokemukseen, kirjallisuuteen tutustuminen, kirjallisuuden
herättämistä kysymyksistä keskusteleminen, yhteenvedot päivien teemoista, Opinnäytetyötutkimuksen
edistäminen opinnäytetyön ohjaajien kanssa sekä ryhmätyönä opiskelijaryhmässä
Lukukauden 8 osaamistavoitteet:
Viimeisen lukukauden tavoitteena on syventää ja integroida jo opittua. Painopisteenä ovat ammattietiikka,
paripsykoterapeutin identiteetti ja siihen vaikuttavat tekijät sekä oman ammattitaidon ylläpito ja kehittäminen.
Toteutus: Teoriaseminaareihin liittyvät kirjalliset ennakkotehtävät, Luennoitsijoiden alustukset, ja
ryhmäkeskustelut, Opinnäytetyötutkimuksen edistäminen opinnäytetyön ohjaajien kanssa
Koulutukseen kuuluu kaikkia sen opintokokonaisuuksia integroiva opinnäytetyö, joka on johonkin psykoterapian
erityiskysymykseen laaja-alaista perehtymistä vaativa, tieteellisen kirjoittamisen periaatteita noudattava
kirjallinen tuotos. Opinnäytteen tavoitteena on edistää opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä
psykoterapeuttina sekä teoreettisen ja kliinisen osaamisen integraatiota.
Opinnäytetyössä opiskelijan tulee osoittaa:
Työnohjaus, jonka tulee perustua vähintään 300 tuntiin psykoterapeuttista potilastyötä, toteutetaan
ryhmätyönohjauksena. Työnohjausta on yhteensä 120 tuntia ja se toteutetaan kokonaisina 6 tunnin kestoisina
työnohjauspäivinä 3-4 opiskelijan ryhmissä. Koulutuksen aikana tehtävästä psykoterapeuttisesta potilastyöstä 100
tuntia tulee olla perheterapiaa, jossa on mukana 2-3 sukupolven edustajia ja 200 tuntia pariterapiaa. Sekä pari-
että perheterapiasta tulee toteutua vähintään yksi vuoden kestoinen hoitoprosessi sekä pari- että
perhepsykoterapiassa vähintään yksi aikarajallinen hoitojakso.
Omaa koulutuspsykoterapiaa vaaditaan vähintään 250 tuntia. Oman koulutuspsykoterapian tulee olla
psykoanalyyttista yksilöpsykoterapiaa tai psykoanalyysia vaativan erityistason psykoterapeutilla tai
kouluttajapsykoterapeutilla vähintään kahdesti viikossa vähintään kolmen vuoden ajan tai psykoanalyyttista
ryhmäpsykoterapiaa vähintään kerran viikossa vähintään kolmen vuoden ajan. Lisäksi koulutuksen aikana
toteutetaan ryhmämuotoinen koulutuspsykoterapia kahdessa rinnakkaisessa pienryhmässä, joissa fokusoidaan
opiskelijoiden omiin perhe- ja parisuhdekokemuksiin. Koulutuspsykoterapia toteutetaan kolmena
intensiiviviikonloppuna (yhteensä 60 tuntia).
Osaamisen osoittaminen näytöllä koostuu ns. näyttösalkusta, joka kattaa koulutuksen eri osa-alueiden hyväksytyt
suoritukset, todistukset ja lausunnot työnohjauksista ja hoitoselostuksista, todistus omasta psykoterapiasta,
kirjalliset opinnäytetyöt eli hoitoselostukset ja tieteellinen tutkielma sekä opiskelijan kirjallinen reflektio omasta
ammatillisesta kehityksestään koulutuksen aikana.
Koulutuksen teoria- ja menetelmäopinnot: 18 490 euroa. Koulutusmaksu jakautuu kahdeksalle lukukaudelle.
Muut maksut, jotka maksetaan suoraan palveluntarjoajalle: