Kaikki erikoistumiskoulutuksen käyneet puheterapeutit saavat pätevyyden toimia sekä lasten että aikuisten neurologisiin ja neurokehityksellisiin häiriöihin erikoistuneena puheterapeuttina. Kaikki opiskelijat suorittavat yhteiset sisältöopinnot, joihin sisältyy opintoja sekä aikuisten että lasten neurologian osa-alueilta. Koulutuksen aikana on kuitenkin mahdollisuus syventyä omaan kiinnostuksen kohteeseensa lähes kaikilla opintojaksoilla ja erityisesti työssäoppimisessa ja lopputyössä.
Tavoitteena on erikoistumiskoulutuksen järjestäminen toistuvasti kolmen vuoden välein. Jokaisen koulutuksen toteutuminen riippuu kuitenkin siitä, onko koulutukseen riittävästi hakijoita.
Opetustyö yliopistossa rinnastuu osittain kliiniseen työkokemukseen. Opiskelijoiden kliinisten harjoitteluiden ohjaus lasketaan kliiniseksi työkokemukseksi (kliinisen ohjauksen prosentuaalinen osuus kokonaistyöajasta).
Opintoihin haetaan opintopolku.fi kautta. Hakulomake Opintopolussa aukeaa 14.1.2025 ja sulkeutuu 30.1.2025.
Valintojen tulokset julkaistaan 29.4.2025 mennessä.
Valintakriteerit on julkaistu erikoistumiskoulutuksen verkkosivuilla. Yliopisto ei voi ottaa kantaa valintakriteereihin liittyvien yksittäisten erityistilanteiden osalta, mutta hakijoita pyydetään hakemuksessa ja sen liitteissä kuvaamaan omaa kokemustaan mahdollisimman selkeästi ja kattavasti, mikäli todistusta ei ole saatavilla (esimerkiksi hallinnollinen vastuu tai ammatillistieteellinen työryhmätoiminta). Työaika lasketaan kuukausina, ks. Valintaperusteet.
Hakijan tulee esittää selvitys kliinisestä hallinnollisesta vastuusta ja sen mahdollisesta prosenttiosuudesta kokonaistyöajasta kuukausissa tai vuosissa. Kliinisen hallinnollisen vastuun osuutta ei vähennetä varsinaisesta työkokemuksesta eli hakija voi saada samanaikaisesti pisteitä sekä työkokemuksesta että vastuutehtävästä.
Ammatillistieteelliseksi toiminnaksi katsotaan osallistuminen logopedian alaan liittyvään työryhmätoimintaan kuukausina. Jos hakija on esimerkiksi osallistunut puheterapeuttiliiton työryhmän toimintaan 24 kk ajan, hänellä on mahdollisuus saada tästä kaksi pistettä.
Erikoistumiskoulutukseen hakijoita ohjataan selvittämään mahdollisia apurahoja, koulutustukia ja koulutuksen verovähennyskelpoisuutta esimerkiksi työnantajan, kirjanpitäjän tai verohallinnon kautta.
Erikoistumiskoulutus alkaa syksyllä 2025 ja päättyy keväällä 2028. Yliopiston opetuskäytänteiden mukaisesti lukuvuodessa on neljä periodia, kaksi syksyllä ja kaksi keväällä. Kesällä ei ole opetusta, mutta opiskelijan on mahdollista suorittaa esimerkiksi työssä oppimista myös kesän aikana.
Jokainen opintojakso on pituudeltaan 5 op, mikä tarkoittaa keskimäärin 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojaksot suunnitellaan mahdollisimman tasaisesti koko erikoistumiskoulutuksen ajalle, mikä tarkoittaa keskimäärin 25 op / vuosi. Jokaista pakollista opintojaksoa järjestetään koulutuksen aikana kerran tiettynä lukukautena (sl tai kl) lukuun ottamatta seminaareja ja työssäoppimisjaksoja, joita järjestetään koko koulutuksen ajan. Opiskelijoita kannustetaan pysymään yhteisen opetuksen aikataulussa koko erikoistumiskoulutuksen ajan.
Erikoistumiskoulutuksen seminaarit toteutuvat lähiopetuksena 1–2 pv / lukukausi, opiskelijoiden edellytetään olevan seminaareissa paikalla. Koulutuksen seminaaritapaamiset järjestetään Helsingissä ja Oulussa samanaikaisesti (etäyhteys Helsingin ja Oulun välillä).
Muut opintojaksot toteutuvat monimuoto-opetuksena ensisijaisesti verkossa. Joillakin opintojaksoilla on yhteisiä verkossa toteutuvia reaaliaikaisia luentoja, mutta osan luennoista voi kuunnella myös tallenteina. Suurin osa työskentelystä toteutuu joustavasti niin, että opiskelija voi suorittaa opintojakson tehtäviä omaan tahtiinsa kyseisen opintojakson aikana.
Osaan opintojaksoista sisältyy pien- ja vertaisryhmätyöskentelyä ja opiskelijalta edellytetään sitoutumista pienryhmien keskenään sopimiin aikatauluihin. Pien- ja vertaisryhmätyöskentely voi toteutua opintojaksojen aikana pienryhmän sopimalla tavalla verkossa tai lähitapaamisina.
Tarkemmat aikataulut rakentuvat koulutuksen alkamisen myötä ja suunnittelussa huomioidaan se, että opiskelijoiden on mahdollista suorittaa opinnot työn ohella.
Erikoistumiskoulutus on syventävää ammatillista osaamista lisäävää koulutusta. Opintojaksot suunnitellaan niin, että opiskelija perehtyy viimeisimpään tutkimukseen ja näyttöön perustuvaan ammattikäytäntöön syventäen omaa osaamistaan laaja-alaisesti sekä opiskelijaa itseään kiinnostavien erityiskysymysten osalta.