Vuoden alumni Leena Niemistö: ”Opiskelijoiden hyvinvointi ja laadukas opetus turvattava”

Lääketieteellisen tiedekunnan vuoden alumni 2023, terveysalan vaikuttaja Leena Niemistö kannustaa yliopistoa pitämään huolta opiskelijoiden jaksamisesta ja laadukkaasta kliinisestä opetuksesta.

Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan vuoden alumni 2023 Leena Niemistö on tehnyt vaikuttavan työuran. Hän on fysiatrian erikoislääkäri, lääketieteen tohtori, hallitusammattilainen ja kulttuurivaikuttaja. Hän on johtanut lääkärikeskus Dextraa ja Pihlajalinnaa ja toimii enkelisijoittajana useissa kasvuyrityksissä. Mutta mitä menestys hänen mielestään on?

– Menestys ja menestyminen ovat jokaiselle yksilöllisiä määreitä. Minulle menestys on ennen kaikkea tasapainoa perheen, työn ja ystävien kesken. Se on itselleni asetettujen tavoitteiden saavuttamista, rohkeutta kulkea omaa polkua ja valmiutta laittaa itseni likoon. Menestys tulee aina yhdessä tekemisestä, ja siihen tarvitaan myös aimo annos onnea, Niemistö kertoo.

Alumnilla on yliopistoon tunneside

Leena Niemistö aloitti opinnot Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa vuonna 1983. Se tiesi raumalaiselle ylioppilaalle myös muuttoa Helsinkiin.

– Pääsy opiskelemaan lääketiedettä Helsingin yliopistoon oli nuoruuteni haave ja tavoite. Yliopisto antoi minulle laajat valmiudet työelämään ja uskoa omien siipien kantamiseen. Sain myös elinikäisiä ystäviä ja kollegoita. Yliopisto antoi minulle myös oppia tiedon hankinnasta ja sen tulkinnasta, mikä on nyt disinformaation aikana erittäin tärkeää.

Niemistö toimii nyt kuudetta vuotta Helsingin yliopiston alumniyhdistyksen valtuuskunnassa, jossa hänen kolmen vuoden puheenjohtajuutensa on juuri päättynyt.

– Olen äärimmäisen ylpeä siitä, että olen Helsingin yliopiston ja sen lääketieteellisen tiedekunnan alumni. Vuodet alumnitoiminnassa ovat laajentaneet verkostojani muiden tiedekuntien alumnien suuntaan ja syventäneet tuntemustani Helsingin yliopistosta kokonaisuutena. Myös tunnesiteeni Helsingin yliopistoon on vahvistunut. Suosittelen ehdottomasti alumnitoimintaan liittymistä!

Tukea tarvitsevat pitää tunnistaa

Miltä Helsingin yliopiston lääkärikoulutuksen tulevaisuus näyttää pitkän linjan terveysalan ammattilaisen silmin?

– Uskon, että tulevaisuus on valoisa, mutta olen toki huolissani, riittävätkö määrärahat laadukkaaseen koulutukseen. Lääkärin kädentaitoja ja kliinistä opetusta tarvitaan myös tulevaisuudessa, ne ovat lääkärinopintojen ydin, Niemistö sanoo.

Myös nuorten opiskelijoiden mielenterveysongelmat pohdituttavat Niemistöä.

– Meidän tulee turvata opiskelijoidemme henkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi, jotta he selviytyvät ja menestyvät niin työelämän haasteissa kuin yksityiselämässään. Tässä tarvitaan monenlaisia interventioita niin yliopistolta kuin YTHS:ltä. Pitää esimerkiksi tarjota erilaisia seulontavälineitä, jotta löydetään ne opiskelijat, jotka tarvitsevat tukea.

Lääketieteellisen tiedekunnan vuoden alumnit
  • Leena Niemistö 2023