Tulevaisuuden pediatria -apurahoilla tutkitaan kantasolusiirtoja ja kehitetään älypotkupukua

Professori Sampsa Vanhatalo ja LT Eliisa Kekäläinen Helsingin yliopistosta ovat saaneet Lastentautien tutkimussäätiöltä 200 000 euron suuruiset Tulevaisuuden pediatria -erityisapurahat.

Lastentautien tutkimussäätiö on jakanut Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi kolme 200 000 euron suuruista erityisapurahaa. Professori Sampsa Vanhatalo sai apurahan vauvojen älypotkupuvun kehittämiseen. Älypotkupuvun avulla vauvojen CP-vammat voitaisiin havaita ja kuntoutus aloittaa nykyistä aikaisemmin. Lisäksi Vanhatalon tavoitteena on kehittää niin sanottu kognitiivinen kasvukäyrä neuvolakäyttöön.

Erikoistuva lääkäri, LT Eliisa Kekäläinen tutkii tekijöitä, jotka vaikuttavat leukemian ja muiden vakavien verisairauksien hoidossa käytettyjen kantasolusiirtojen onnistumiseen ja epäonnistumiseen. Kekäläinen käyttää hyvin pitkälle kehitettyjä menetelmiä, joiden avulla hän pystyy pureutumaan yksittäisen solun tasolla siihen, mitkä tekijät ennustavat tai aiheuttavat komplikaatioita kantasolusiirron jälkeen. Hänen tutkimuksensa avulla saadaan tärkeää tietoa kantasolusiirron jälkeen tapahtuvasta immuunijärjestelmän toipumisesta, jonka avulla tätä hoitomuotoa voidaan kehittää paremmaksi.

Kolmannen apurahan sai lastenneurologian professori Johanna Uusimaa Oulun yliopistosta; hän tutkii harvinaisia lasten perinnöllisiä aivosairauksia.

Arvo Ylppö -mitali yhdysvaltalaiselle lastentautien tutkijalle

Lastentautien tutkimusalan arvostetun Arvo Ylppö -mitalin saa tänä vuonna yhdysvaltalainen lastentautien tutkija, professori Steven H. Abman Coloradon yliopistosta. Kultainen Arvo Ylppö -mitali on suurin lastentautien alan tutkimuspalkinto. Mitalin lisäksi palkittu saa 50 000 euroa.

Abman on maailmalla johtava vastasyntyneiden hengitysvaikeuksien tutkija ja hoitojen kehittäjä. Abman vastaanotti palkintonsa Helsingin yliopistossa 27.10. järjestetyssä juhlatilaisuudessa. Edellisenä päivänä Abman luennoi HYKS:n lastenklinikalla aiheesta "Bronchopulmonary Dysplasia: too little but not too late".

Kansainvälinen Arvo Ylppö -mitali on jaettu joka viides vuosi vuodesta 1957 lähtien tutkijalle, joka on erityisen ansioitunut keskosten ja vastasyntyneiden tutkimuksessa. Mitalin jakavat Lastentautien tutkimussäätiö, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Suomen Lastenlääkäriyhdistys ja Lääketehdas Orion Oyj. Palkintoon kuuluvat 50 000 euroa antaa Lastentautien tutkimussäätiö.

Lastentautien tutkimussäätiö on ollut jo 70 vuoden ajan merkittävä lastentautien tutkimuksen rahoittaja Suomessa. Viimeisten 11 vuoden aikana se on jakanut tutkimukseen 18,5 miljoonaa euroa.

7.2.2023 Poistettu toimimaton linkki