Sampsa Vanhatalo - Vauvan kasvaessa aivovaurion vaikutus pienenee

Lapsen aivot toipuvat hämmästyttävän hyvin vaikeistakin vaurioista, kertoo kliinisen neurofysiologian professori Sampsa Vanhatalo.

Kun sikiö on vielä äidin vatsassa, sen aivoissa käy jatkuva kuhina. Kyse ei kuitenkaan ole ajattelusta siten kuin sen ymmärrämme.

– Varhainen aivotoiminta ohjaa aivoverkostojen rakentumista. Hermosolut etsivät toisiaan, luovat yhteyksiä ja muodostavat lopulta sen verkon, jonka avulla aivomme toimivat, toteaa Helsingin yliopiston neurofysiologian tuore professori Sampsa Vanhatalo.

Aivojen piuhojen kiivas kasvu jatkuu vielä kuukausia syntymän jälkeenkin. Tämä on Vanhatalon suurin kiinnostuksen kohde. Kyse ei ole pelkästä perustutkimuksesta. Vanhatalo tutkii paljon keskosia, joiden aivot ovat hyvin herkkiä vaurioitumaan.

Vanhatalon vetämä Vauras-hanke selvittää, miten aivojen verkosto kehittyy silloin kuin aivoihin on tullut vaurio verenvuodon, hapen puutteen tai infarktin takia.

Vauraalla on myös sisarhanke Toibilas, jossa tutkitaan varhaista kognitiivista kehitystä alkuongelmien jälkeen. Sen tulokset ovat olleet rohkaisevia.

Lapsen kasvaessa varhaisten aivovaurioiden vaikutus pienenee, ja elämä kantaa

– Näyttäisi siltä, että lapsen kasvaessa varhaisten aivovaurioiden vaikutus pienenee, ja elämä kantaa. Lapsen myöhempi kognitiokyky kertoo usein enemmän ympäristön virikkeellisyydestä kuin alkuperäisestä aivovauriosta.

Tutkijat selvittävät myös sitä, miten aivotutkimus voisi ohjata oikean hoidon ja kuntoutuksen valinnassa.

Vanhatalo työskentelee vuonna 2013 perustamassaan BABA-keskuksessa, joka keskittyy monialaiseen vauvojen aivotutkimukseen. Tutkijoina on paitsi eri alojen lääkäreitä myös matemaatikkoja ja insinöörejä.

– BABA on vauvan aivoista kiinnostuneiden tutkimusryhmien yhteenliittymä, jolla on yhteiset tilat Lastenlinnassa. Tutkimusryhmät hakevat BABAn projekteista synergiaetuja, mutta vastaavat omasta rahoituksestaan.

Hänen mukaansa BABAn kaltaisia verkostoja tarvitaan yhdistämään tutkijoita ja luomaan edellytyksiä kliinisen ja perustutkimuksen rajapinnassa. Samaan hän aikoo keskittyä professorinakin.

– Ihmisten tuominen yhteen ja verkostojen luominen ovat elintärkeä osa tutkimusta, Vanhatalo toteaa.

30.1.2023 Poistettu toimimattomia linkkejä

Uusien professorien juhlaluennot pidettiin Helsingin yliopiston päärakennuksessa 7.12.2016 kello 14 alkaen. Tutustu professoreihin ja ohjelmaan.

Sampsa Vanhatalo

Kliinisen neurofysiologian osa-aikainen professori

Helsingin yliopistollisen keskussairaalan kliinisen neurofysiologian osastonylilääkäri vuodesta 2011

Väitteli 1995 rottien aivolisäkkeen hermovälittäjäaineista Helsingin yliopistosta

2001­-2003 tutkijavaihdossa Seattlen yliopistossa

Kliinisen neurofysiologian erikoislääkäri 2007

2011-2013 vierailevana tutkijana Australiassa Queenslandin yliopistossa

Perusti 2013 BABA-keskuksen kokoamaan yhteen vauvojen aivotutkimusta

Pitää viikoittain yleislääkärin vastaanottoa.

Tutkimuksen kiinnostuskohteet: vauvojen neurofysiologia, aivomonitorointi