Professori Tuula Salolle Apollonia-palkinto

Helsingin yliopiston suupatologian professori Tuula Salolle on myönnetty Apollonia-palkinto tunnustuksena ansiokkaasta hammaslääketieteellisestä tutkimustyöstä.

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonian merkittävin palkinto, Apollonia-palkinto, on myönnetty tänä vuonna Helsingin yliopiston suupatologian professori Tuula Salolle. Apollonia-palkinto arvoltaan 10 000 euroa, ja se jaettiin nyt 11. kerran.

Professori Salo on tehnyt korkeatasoista tutkimusta etenkin kielisyövän parissa jo 1980-luvulta lähtien. Tutkijanuran alussa hän keskittyi tutkimaan syöpäsoluihin liittyvää entsyymiä, jota syöpäsolut tarvitsevat tunkeutuessaan tyvikalvon läpi. Välillä tutkimuskohteena oli syöpäsolua ympäröivä kudos. Salon merkittävin tutkimuskohde on ollut syövän invaasiomalli, jonka avulla pystytään ennustamaan syöpäkasvainten työntymistä ympäröivään kudokseen ja niiden aggressiivisuutta.

Salo on tutkinut syöpäsolujen leviämistä kasvattamalla niitä hyvälaatuisissa kohdun myoomakasvaimissa – myoomanapeissa – ja lisäksi myoomien pohjalta valmistetussa myogeelissä. Näillä kasvualustoilla on pystytty mallintamaan kolmiulotteisesti leviävien kasvainten kehittymistä paremmin kuin eläinkudokseen pohjautuvilla soluviljelmillä.

Erityisesti Salon innovaatio, myogeeli tarjoaa hyvän alustaan invaasiotutkimukselle: myogeeli korvaa ”hiirigeelin” ja pystyy myös kiihdyttämään invaasiota.

Ihmisperäiset tutkimusalustat antavat entistä tarkempaa tietoa syövän invaasiosta ja auttavat myös selvittämään lääkeaineiden vaikutuksia syöpäkasvaimissa.

– Yleinen tapa tutkia syöpää ja lääkkeiden vaikutusta kaksiulotteisilla soluviljelmillä pitäisi ehdottomasti muuttaa kolmiulotteiseen mallintamiseen, Salo toteaa.

Kielisyövän tutkija keksi myoomageelin

Palkintoja ja mitaleita

Hammaslääkäripäivien yhteydessä jaettiin myös Hammaslääkäriseura Apollonian kirjoituspalkinto ja kouluttajapalkinto, joiden molempien saajat ovat Helsingin yliopistosta.

Hammaslääkärilehden Vuoden kirjoituksena palkittiin yliopistonlehtori Irja Ventän artikkeli ”Alveoliitin hoidon kirjavuus”.

Vuoden kouluttajapalkinnon sai yliopistonlehtori Helena Yli-Urpo. Palkinnon perusteluissa todetaan, että Yli-Urpo on ollut ahkera ja pidetty kouluttaja, joka on välittänyt tietoa lasten hammashoidosta lukuisilla luennoilla vuodesta toiseen.

Hammaslääkäriseura Apollonian 125-vuotisjuhlamitalit luovutettiin professori Leo Tjäderhanelle, professori Riitta Kaijansinkko-Seppäselle ja professori Tuula Salolle.