Professori Mikael Knip on palkittu J. W. Runebergin palkinnolla

Professori, tutkimusjohtaja Mikael Knipille on myönnetty J. W. Runebergin palkinto uraauurtavasta diabeteksen tautiprosessin tutkimuksesta.

Suomen vanhin lääkäriyhdistys, Finska Läkaresällskapet jakaa joka toinen vuosi J. W. Runebergin palkinnon ansioituneelle tutkijalle. Vuonna 2023 J. W. Runebergin palkinto on myönnetty emeritusprofessori, tutkimusjohtaja Mikael Knipille uraauurtavasta tutkimuksesta, joka on lisännyt ymmärrystä immuunipuolustuksen, suoliston mikrobiotan ja ympäristötekijöiden, kuten virusten ja ravitsemuksen merkityksestä tyypin 1 diabeteksen tautiprosessissa.

Professori Knip on tehnyt merkittävän elämäntyön lasten ja nuorten diabeteksen syntytekijöiden selvittämiseksi ja sen ehkäisemiseksi. Knip toimii tällä hetkellä tutkimusjohtajana Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan tutkimusohjelmayksikössä, jossa hänellä on oma PEDIA-tutkimusryhmä ja tieteellinen tutkimuslaboratorio. Hänellä on laaja kansainvälinen yhteistyöverkosto ja hänen PEDIA-tutkimusryhmällään on kokemusta mittavista kansainvälisistä tutkimusprojekteista.

Ryhmän ajankohtaiset tutkimustulokset käsittelevät muutoksia tyypin 1 diabeteksen ilmaantuvuudessa lapsilla.

– Olemme äskettäin havainneet, että lasten tyypin 1 diabeteksen ilmaantuvuus on noussut Suomessa noin 16 prosentilla COVID-19 -pandemian ensimmäisten 18 kuukauden aikana verrattuna vuosiin 2014–19, Knip kertoo.

– Parhaillaan arvioimme, mitkä tekijät ovat tähän vaikuttaneet ja onko nousu edelleen jatkunut.

Mikael Knip pääsi ylioppilaaksi Vaasassa 1969. Hän valmistui Oulun yliopistosta lääketieteen lisensiaatiksi 1976 ja lääketieteen tohtoriksi 1983. Knip on sekä lastentautien erikoislääkäri että lastenendokrinologi. Hän toimi v. 2000–2018 lastentautien professorina Helsingin yliopistossa. Tällöin hän toimi myös osa-aikaisena ylilääkärinä HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan lastenklinikalla. Knip on julkaissut yli 750 tieteellistä artikkelia. Vuonna 2017 hänet palkittiin Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin myöntämällä Matti Äyräpään palkinnolla.

J. W. Runebergin palkinto on suomalainen lääketieteellinen huomionosoitus, joka on jaettu vuodesta 1960 lähtien. Johan Wilhelm Runeberg, kansallisrunoilijan kolmas poika, oli kirurgi ja Helsingin yliopiston sisätautien professori. Hän lahjoitti varoja tätä palkintoa varten vuonna 1902.