Kansainvälinen koulutusohjelma avaa ovia nuorelle tutkijalle

Erikoistuva lääkäri, tohtoritutkija Hanna Rajala on ensimmäisenä suomalaisena valittu mukaan kansainväliseen hematologian alan nuorten tutkijoiden koulutusohjelmaan. Ohjelmaan osallistuvat saavat henkilökohtaisen huipputason mentorin ja erinomaiset mahdollisuudet kansainväliseen verkostoitumiseen.

Amerikan ja Euroopan hematologiyhdistysten järjestämään translationaaliseen hematologiseen koulutusohjelmaan (2018 ASH/EHA TRTH) pääseminen on postdoc-vaiheen tutkijalle melkoinen onnenpotku – mutta pelkällä onnella ohjelmaan ei kylläkään pääse sisälle. Kaksivaiheinen haku on tiukka. Ei riitä, että hakijalla on jo takanaan korkeatasoista tutkimusta; hänellä täytyy olla myös lupaava ja hyvin perusteltu tutkimus- ja urasuunnitelma tulevaisuutta varten.

Tämän vuoden ohjelmaan osallistuu Hanna Rajalan lisäksi 19 muuta nuorta tutkijaa Australiasta, Britanniasta, Italiasta, Ranskasta ja Yhdysvalloista.

– En olisi varmasti edes tullut ajatelleeksi hakemista ellei tutkimusryhmäni johtaja, professori Satu Mustjoki olisi sitä minulle ehdottanut, Rajala sanoo.

– Minulla on ollut onni olla mukana Mustjoen ja professori Kimmo Porkan johtamissa todella hyvissä tutkimusprojekteissa, mikä varmasti auttoi valmennusohjelmaan pääsyssä. Hematologian tutkimus on Meilahden kampuksella kovassa nosteessa, ja meillä on myös erittäin hyvää kansainvälistä yhteistyötä.

Rajala työskentelee tällä hetkellä sisätauteihin erikoistuvana lääkärinä HUS:ssa ja tohtoritutkijana hematologisessa tutkimusyksikössä Helsingin yliopistossa. Kaksoisroolin tekee mahdolliseksi se, että Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta ja HUS ovat perustaneet yhteisiä määräaikaisia kliinisen tutkijan tehtäviä.

TRTH-koulutusohjelma keskittyy nimensä mukaisesti translationaaliseen hematologiseen tutkimukseen.

– Sitähän me täällä Meilahdessa teemme – yhdistämme perustutkimusta potilasnäytteiden ja -tietojen käyttöön ja viemme tulokset mahdollisimman nopeasti hyödynnettäviksi diagnostiikassa ja potilaiden hoidossa.

Tukea tutkimukseen ja oppia uran luomiseen

Koulutusohjelma käynnistyi maaliskuussa, jolloin kaksikymmentä kurssilaista ja neljätoista mentoria tapasivat Milanossa.

– Vietimme todella tiiviin ja ohjelmaa täynnä olevan viikon milanolaisessa ’villassa’. Jokainen kurssilainen esitteli omaa tutkimustaan ja mentorit – alan huippuprofessoreita ympäri maailmaa – pitivät luentoja. Lisäksi oli pienryhmätyöskentelyä ja henkilökohtaista ohjausta. Jokaiselle nimettiin oma mentori, Rajala kertoo.

– Oma tutkimussuunnitelmani kehittyi sen viikon aikana huomattavasti, sillä sain paljon rakentavaa kritiikkiä ja hyviä neuvoja. Löysin myös mentorini kautta mahdollisia uusia yhteistyökumppaneita projektiini.

Varsinaisen tutkimuksen ohella viikon aikana puhuttiin myös urasuunnitelmista, kansainvälisestä verkostoitumisesta, rahoituksen hakemisesta ja oman ryhmän perustamiseen liittyvistä seikoista.

– Olihan se huikea viikko! Rajala sanoo.

Seuraava yhteinen tapaaminen on kesäkuussa Tukholmassa, jossa on hematologian alan kansainvälinen kongressi, ja loppuhuipennus on joulukuussa San Diegossa Amerikan hematologiyhdistyksen (ASH) kongressissa.

– Tulee olemaan mielenkiintoista kuulla muun muassa siitä, miten muut kurssilaiset ovat onnistuneet yhdistämään lääkärin ja tutkijan työt ja millaiseksi he ovat uransa jatkossa suunnitelleet, Rajala sanoo.

– Tämä mentorointiohjelma on pitkälle hiottu konsepti, ja Euroopan ja Amerikan hematologiyhdistykset panostavat tähän paljon. Yhdistykset seuraavat myös ohjelman läpikäyneiden tutkijoiden myöhempää urakehitystä.

25.1.2023 Poistettu toimimaton linkki

Tutkija vai lääkäri? Sekä että

Hanna Rajala kiinnostui tutkimustyöstä jo opiskeluaikana ja teki kesätöitä muun muassa Botnia Diabetes Study -ryhmässä. Hän valmistui lääkäriksi vuonna 2007 ja teki sen jälkeen pari vuotta kliinistä työtä, kunnes kiinnostui hematologiasta.

– Aloin tehdä väitöskirjaa Satu Mustjoen ja Kimmo Porkan ryhmässä, ja siinä vaiheessa tutkimus todella imaisi minut mukaansa, Rajala kertoo.

LGL-leukemiaa koskeva väitöskirja valmistui vuonna 2014, ja se valittiin tiedekunnan vuoden parhaaksi väitöskirjaksi.

Väitöskirjan valmistumisen jälkeen tuore tohtori asetti uransa hetkeksi jäähylle: perheeseen syntyneet kaksoset työllistivät äidin tehokkaasti kahdeksi vuodeksi. Tammikuussa 2017 Rajala palasi tutkimuksen ja sairaalatyön pariin.

– Tämä yhdistetty erikoistuvan lääkärin ja postdoc-tutkijan tehtävä oli minulle täydellinen tapa jakaa aikaa tutkimuksen, erikoistumisen ja perheen välillä!