Helsingin yliopiston lääketutkimus ja hammaslääketiede loistivat kansainvälisessä vertailussa

Helsingin yliopiston lääketutkimus on noussut sijalle 24 kansainvälisessä Shanghai Rankingin oppialakohtaisessa vertailussa. Hammaslääketiede kiri vertailussa sijalle 37, ja sadan parhaan joukkoon yltivät myös kansanterveystiede ja kliininen lääketiede.

Kansainvälisen Shanghai Rankingin julkaisemassa oppialakohtaisessa vertailussa Helsingin yliopisto sijoittuu sadan parhaan joukkoon kaikkiaan 18 oppialalla. Lääketieteellisistä aloista Helsingin yliopisto menestyi parhaiten lääketutkimuksessa (24.), hammaslääketieteessä (37.), kansanterveystieteessä (sijat 51 – 75) ja kliinisessä lääketieteessä (sijat 76 – 100).

Lääketutkimuksessa Helsingin yliopisto on ottanut huiman harppauksen, sillä vuoden 2017 vastaavassa rankingissä se sijoittui sijoille 101 – 150. Lääketutkimus, Pharmacy & Pharmaceutical Sciences, sisältää farmasian, lääketieteellisen farmakologian ja kliinisen farmakologian.

Farmasian tiedekunnan dekaani Jouni Hirvonen toteaa, että tiedekunnan tutkimuksen tason parantamiseksi on tehty pitkäjänteistä työtä sekä tutkimusohjelmien ja infrastruktuurien tasolla että aktiivisten rekrytointien muodossa, ja tämä on tuottanut tulosta.

– Lääketutkimuksen hyvään rankingsijoitukseen on vaikuttanut myös lääketieteellisessä tiedekunnassa tehty korkeatasoinen kliinisen farmakologian ja perusfarmakologian tutkimus. Tutkimuksemme tasosta kertoo muun muassa se, että useampia meidän tutkijoitamme on vuosittain ollut mukana Clarivate Analyticsin Highly Cited Researcher -listauksessa,  huomauttaa puolestaan kliinisen farmakologian professori Janne Backman lääketieteellisestä tiedekunnasta.

Myös hammaslääketiede ja kansanterveystiede paransivat sijoitustaan viime vuodesta: hammaslääketiede nousi sijalta 46 sijalle 37, ja kansanterveystiede nousi ryhmästä 76 - 100 ryhmään 51 – 75. Kliinisen lääketieteen sijoitus säilyi ennallaan.

Global Ranking of Academic Subjects -vertailu tehtiin yhteensä 54 oppialalla luonnontieteiden, insinööritieteiden, elämäntieteiden, lääketieteiden ja yhteiskuntatieteiden alalla. Mukana oli yli 4000 yliopistoa 83 eri maasta. Vertailukriteerejä olivat alan tutkimuksen laatu ja tuotteliaisuus, kansainvälisen yhteistyön laajuus ja saadut akateemiset tunnustukset.

Hel­sin­gin yli­opis­to on maa­il­man sa­dan par­haan jou­kos­sa 18 alal­la

22.3.2023 Poistettu toimimaton linkki