Helsingin yliopisto päätti todistusvalinnan kriteerit vuosille 2023-24

Helsingin yliopisto on päättänyt yhteishaussa mukana olevien kandiohjelmien todistusvalinnan kriteereistä vuosille 2023–2024. Kriteerien julkaisu auttaa tulevia lukiolaisia ainevalintojen tekemisessä.

Vuonna 2021 palataan käyttämään alkuperäisiä todistusvalinnan kriteerejä, jotka on julkaistu Opintopolussa. Kriteereillä tarkoitetaan pistetaulukkoja ja kynnysehtoja. Koronavirustilanteen vuoksi poikkeuksellisessa kevään 2020 toisessa yhteishaussa mukana olleiden koulutusohjelmien todistusvalintojen kriteerit olivat voimassa vain kyseisen vuoden haussa.

Todistusvalintaa käyttävät hakukohteet ovat pääasiassa päättäneet käyttää samaa Opintopolussa julkaistua pistetaulukkoa ja kynnysehtoja eli ainekohtaisista vähimmäispistemääriä vuoteen 2024 saakka. Pistetaulukkoihin  tehdyistä muutoksista vuosille 2023–24 kerrotaan tarkemmin alla.

Todistusvalinnan kriteerien julkaisu auttaa syksyllä 2020 aloittavien lukiolaisia heidän tehdessään lukion ainevalintoja.

Muutokset pistetaulukkoihin vuosille 2023–24

Kielten kandiohjelma: venäjä vieraana kielenä

Äidinkielenä huomioidaan ainoastaan suomi, ruotsi tai saame äidinkielenä.

Elintarviketieteiden kandiohjelma

Jos painotettu aine 1 on kemia, painotettu aine 2 voi olla biologian sijaan myös fysiikka.

Lisätietoja:
Susanna Niinistö-Sivuranta