Hammaslääketiede menestyy kansainvälisissä vertailuissa

Helsingin yliopiston hammaslääketieteen tutkimus ja opetus on arvioitu kansainvälisissä yliopistovertailuissa toistuvasti 100 parhaan joukkoon.

Hammaslääketiede Helsingin yliopistossa sijoittui kansainvälisesti tunnustetussa QS World University Rankings -listauksessa vuonna 2022 jälleen maailman 100 parhaan opinahjon joukkoon. QS Rankingissa mittareita ovat muun muassa yliopiston maine, viittausten määrä suhteessa tutkijoiden ja opettajien määrään ja opetuksen laatu.

Myös arvostetun Shanghai-ranking tieteenalakohtaisella listalla hammaslääketiede on tänä vuonna jälleen korkealla: sijalla 31.

– Tämä on hieno tulos, josta olemme erittäin ylpeitä, ja samalla iloisia siitä, että korkea sijoituksemme on säilynyt, sanoo suu- ja leukasairauksien osaston johtaja, professori David Rice.

– Verrattuna hammaslääketieteen ”raskaan sarjan” menestyjiin maailmalla me olemme suhteellisen pieni yksikkö, mutta meillä on erinomainen henkilökunta ja opiskelijat, jotka ovat omistautuneita tutkimuksen tekemiselle korkealla akateemisella tasolla. Tämä on nostanut meidät hammaslääketieteessä Pohjoismaiden ykköseksi, Rice jatkaa.

Uudet tilat sujuvoittavat opetusta

Viime vuosien koronapandemian aikana opetus ja käytännönjärjestelyt ovat hammaslääketieteen koulutusohjelmassakin vaatineet erityisiä ponnisteluja ja joustamista niin henkilökunnalta kuin opiskelijoiltakin.

– Kuormitusta on ollut, mutta hieno menestys kannustaa jatkamaan luottavaisin mielin, hammaslääketieteen koulutusohjelman johtaja Jaana Rautava iloitsee.

Hammaslääketieteen opetus on syksystä 2021 alkaen järjestetty uudessa Suu- ja hammaskeskuksessa Meilahden kampuksella.

– Uudet tilat suunniteltiin opetustoimintaa varten yhdessä henkilökunnan ja hammaslääketieteen opiskelijoiden kanssa, Rautava kertoo.

Ensimmäisen tiloissa toteutetun lukuvuoden perusteella tilojen toimivuus on hänen mukaansa ollut erinomainen.

Käytännöllisissä tiloissa opiskelijoilla on käytössään uusia laitteita ja automatiikkaa, kuten simulaatiolaitteita, joiden avulla toimenpiteitä voi opetella omatoimisesti ja turvallisesti.

– Arvokasta on myös tilojen sijainti Meilahden kampusalueella, missä olemme kiinteä osa koko lääketieteen kenttää, Rautava huomauttaa.

Uusi sijainti sairaalakampuksella parantaa opiskelijoiden mahdollisuuksia tutustua HUSin järjestämään suusairauksien erikoissairaanhoitoon: samoissa tiloissa toimii HUSin Suu- ja leukakirurgian poliklinikka. Lisäksi Helsingin kaupungin perusterveydenhuollon opetuspotilaat hoidetaan samassa rakennuksessa.

Millaista on opiskella hammaslääketiedettä?