Dosentti Pekka Rauhala SUEKin lääketieteelliseksi asiantuntijaksi

Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry on nimittänyt dosentti Pekka Rauhalan lääketieteelliseksi asiantuntijakseen. Rauhala aloittaa tehtävässä ensi vuoden alussa.

Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry vastaa muun muassa antidopingtoiminnasta ja kilpailumanipulaation ehkäisystä. Dosentti, LKT Pekka Rauhala työskentelee yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan farmakologian osastolla. Uudessa tehtävässään hän vastaa SUEKissa lääketieteellisistä asioista.

Vuonna 1988 lääketieteen tohtoriksi väitellyt Rauhala on työskennellyt Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa tutkimus- ja opetustehtävissä vuodesta 1982 alkaen lyhyitä katkoja lukuun ottamatta. Rauhalan keskeisenä tutkimuskohteena tällä hetkellä ovat kipulääkkeiden vaikutusmekanismit; hän on muun muassa mukana EU-rahoitteisessa Gloria-hankkeessa, jossa selvitetään kroonisen kivun syitä ja pyritään kehittämään tehokkaampia ja turvallisempia lääkkeitä vaikean kivun hoitoon.

Rauhala tunnetaan myös menestyksekkäästä urheilu-urastaan: hän on yltänyt neljä kertaa vapaapainin EM-hopealle ja on toistaiseksi viimeisin suomalainen miesten vapaapainissa arvokilpailumitalin saavuttanut urheilija.

– SUEKin lääketieteellisen asiantuntijan tehtävä on mielenkiintoinen, ja on tietysti hienoa päästä ”lyhyen” 25 vuoden tauon jälkeen taas lähemmäs huippu-urheilua, Rauhala sanoo. – Tehtävä on osapäiväinen, joten työ yliopistolla jatkuu opetuksen ja tutkimuksen parissa kuten aiemminkin

Rauhala seuraa tehtävässä viime keväänä eläkkeelle jäänyttä dosentti Timo Seppälää.

23.1.2023 Poistettu toimimaton linkki