Anu Kantele - Infektiosairaudet vaativat globaalin näkökulman

Mikrobit eivät piittaa maiden rajoista, toteaa infektiosairauksien professori Anu Kantele. Siksi näkökulman niihin täytyy olla globaali.

– Oivalsin jo varhain, että infektiosairauksien erikoisala ei rajoitu yhteen potilaaseen, yhteen sairaalaan tai edes yhteen maahan, kertoo Helsingin yliopiston uusi infektiosairauksien professori Anu Kantele.

Infektiosairaudet vaativat laajempaa perspektiiviä.

Kanteleen mielestä mikrobit ovat poikkeuksellisen kiehtova tutkimuskohde. Elävinä organismeina ne voivat tarttua yksilöstä toiseen, ja kulkeutuvat vaikka maapallon toiselle puolelle. Kanteleen ryhmä tutkiikin infektiosairauksia nimenomaan globaalista näkökulmasta.

Yksi keskeisistä tutkimusaiheista ovat antibiooteille vastustuskykyisten superbakteerien leviäminen maasta toiseen. Antibioottiresistenssiksi kutsuttu ilmiö on maailmanlaajuinen uhka koko terveydenhuollolle.

Resistenttejä bakteerikantoja syntyy herkimmin maailman köyhillä alueilla, missä antibiootteja käytetään valtavia määriä. Puutteellisen hygienia takia resistentit bakteerit leviävät helposti ympäristöön ja ihmisiin – ja vähitellen maasta toiseen.

– Vaikka meidän sairaaloissamme ei kaikkein vastustuskykyisimpiä bakteereita juuri tavata, ne yleistynevät ennen pitkää täälläkin, Kantele varoittaa.

Siksi myös länsimaissa on syytä katsoa peiliin.

– Meillä käytetään paljon antibiootteja turhaan: esimerkiksi hengitystieinfektiot ja matkaripuli hoituvat usein ilman antibiootteja, Kantele toteaa.

Antibioottien lisäksi Kanteleen tutkimuskohteisiin kuuluvat myös rokotteet. Niidenkin kanssa korostuu yhteisöllinen näkökulma.

– Lääkärin pakissa antibiootit ja rokotteet ovat sikäli erityisiä työkaluja, että molemmat voivat vaikuttaa yksilön lisäksi koko yhteisöön, Kantele toteaa.

Kansainvälisyys on Kanteleen työn antoisimpia puolia. Hän toimii aktiivisesti erilaisissa tiede- ja asiantuntijayhteisöissä sekä tekee yhteistyötä lukuisten ulkomaisten tutkimusryhmien kanssa.

Kanteleen viikkokalenteriin mahtuu tutkimuksen ohella kandidaattien opetusta sekä potilastyötä HYKSin infektioklinikan trooppisten tautien poliklinikalla.

– Innostun herkästi. Kollega huomautti äskettäin, että minulta puuttua itsesuojeluvaisto, kun alinomaa tartun uusiin haasteisiin.

Seuraava isompi projekti vie Kanteleen Länsi-Afrikkaan, Beniniin, jonne hän on perustamassa tutkimuskeskusta.

Uusien professorien juhlaluennot pidettiin Helsingin yliopiston päärakennuksessa 7.12.2016. Tutustu professoreihin.

7.2.2023 Poistettu toimimaton linkki

Anu Kantele

Infektiosairauksien professori

Ylilääkäri, HYKS, Infektiosairauksien klinikka.

Väitteli 1990 Helsingin yliopistosta suun kautta annettavasta lavantautirokotteesta.

1994–1996 Yhdysvalloissa Alabaman yliopistossa tutkijana.

Sisätautien erikoislääkäri 2002.

Infektiosairauksien erikoislääkäri 2005.

Dosentuurit: 2002 immunologia, 2011 infektiosairaudet.

2015–2018 Karoliinisen instituutin vierailijaprofessori.

Euroopan unionin tartuntatautiviraston ECDC:n asiantuntijatyöryhmän jäsen.

Tutkimuskiinnostuksen kohteita: antibioottiresistenssi, ripulitauti, rokotteet, globaalit infektiosairaudet.