Tutkijoiden esittelyt 2023

Lääketieteellisen tiedekunnan vuosipäivän 2023 aamupäivän tutkijoiden esittelyt.
Olet lämpimästi tervetullut vuosipäivään 25.1.2023

Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan vuosipäivä 2023 käynnistyy aamulla tutkijoiden puheenvuoroilla. Tutustu puhujiin ja ilmoittaudu mukaan.

Katri Korpela, yliopistotutkija
Anniina Färkkilä, MD PhD, Adjunct Professor in Translational Gynecologic Oncology
Christian Hakulinen, yliopistotutkija
Sofia Holmqvist-Jämsén, logopedian yliopistonlehtori, FT, puheterapeutti (ruotsiksi)
Hanna Lähteenmäki, suuhygienisti (YAMK), kliininen asiantuntija, filosofian tohtori (suun terveystieteet)
Emmi Helle, dosentti, lastentautien erikoislääkäri ja lastenkardiologi - videotervehdys

Tilaisuus järjestetään Terkko Health Hubissa, Haartmaninkatu 4, rakennus 14, 00290 Helsinki.

Olet lämpimästi tervetullut kuulemaan heitä ja nauttimaan aamukahvista!

Puhujat

Katri Korpela on valmistunut filosofian tohtoriksi Jyväskylän yliopistosta 2015 ekologian ja evoluutiobiologian alalta ja Helsingin yliopistosta 2016 bakteriologian ja immunologian alalta sekä saanut lääketieteellisen mikrobiologian dosentin arvonimen Helsingin yliopistosta 2022. Hän tutkii ihmisen suolistomikrobiston ekologiaa ja vaikutuksia ihmisen terveyteen keskittyen erityisesti lasten suolistomikrobistoon.

Puheenvuoron aihe: Suolistomikrobisto vauvan hyvinvoinnin ja terveyden indikaattorina

Anniina Färkkilä on naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri ja translationaalisen gynekologisen onkologian dosentti. Hänen tutkimusryhmänsä keskittyy selvittämään kuinka syöpäsolut piiloutuvat elimistön immunijärjestelmältä ja löytämään uusia, tehokkaampia hoitomuotoja munasarjasyöpään.

Puheenvuoron aihe: Precision oncology for ovarian cancer

Christian Hakulinen (PsT, Dos.) on yliopistotutkija Helsingin yliopistolla. Hänen tutkimuksensa ovat keskittyneet tarkastelemaan psykososiaalisten tekijöiden ja terveyden välisiä yhteyksiä.

Puheenvuoron aihe: sosiaaliset suhteet ja mielenterveys.

Sofia Holmqvist-Jämsén on logopedian yiopistonlehtori, FT, puheterapeutti psykologian ja logopedian osastolla

Puheevuoron aihe: Associationen mellan stress och röstsymptom - biologiska stressmarkörer och stressrelaterade genetiska riskfaktorer

Hanna Lähteenmäki; Suuhygienisti (YAMK), Kliininen asiantuntija, filosofian tohtori (suun terveystieteet)

Hanna on toiminut yli kaksikymmentä vuotta suuhygienistinä Tampereella yksityisellä hammasklinikalla. Klinikka on erikoistunut hammasimplanttihoitoihin ja niiden ongelmat ovatkin Hannan erikoisalaa. Oltuaan viisitoista vuotta kliinikkona hän päätti, että omaa osaamistaan olisi syytä opiskella lisää ja niin hän päätyi Helsingin Metropoliaan ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluihin. Tutkimuksien tekeminen ja tutkitun tiedon parissa työskenteleminen innosti niin paljon, että han halusi tulla tutkijaksi. Väitöstilaisuus oli marraskuussa 2022.

Puheenvuoron aihe: Parodontiitin ja peri-implanttiittisairauksien diagnosointi suunesteistä sekä uudet suomalaiset innovaatiot omahoitoon

Dosentti Emmi Helle on lastentautien erikoislääkäri ja lastenkardiologi, ja hän toimii ryhmänjohtajana HY:n kantasolujen ja metabolian tutkimusohelmassa. Hän tekee tutkimusta rakenteellisten synnynnäisten sydänvikojen syntymekanismeista hyödyntämällä suomalaisia rekisteri- ja biopankkiaineistoja sekä potilaista kerättyjä geeninäytteitä. Helteen tutkimusaiheisiin kuuluu myös sydänvikojen molekyylitason mekanismien selvittäminen potilasperäisten monkykyisistä kantasoluista erilaistettujen sydänlihas- ja endoteelisolujen avulla.

Puheenvuoron aihe: Unraveling the complex etiology of congenital heart defects