Tutkijoiden esittelyt 2022

Lääketieteellisen tiedekunnan vuosipäivän 2022 aamupäivän tutkijoiden esittelyt.
Olet lämpimästi tervetullut vuosipäivään 26.1.2022!

Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan vuosipäivä 2022 käynnistyy aamulla tutkijoiden puheenvuoroilla. Tutustu puhujiin ja ilmoittaudu mukaan.

Nuorten tutkijoiden aamu 8.1510.00 / Zoom

Lotta Oksanen, lääketieteen lisensiaatti ja Enni Sanmark, lääketieteen lisensiaatti, tohtori - Virusten ilmavarainen leviäminen – mitä tiedämme ja mikä on aerosolia tuottavien toimenpiteiden rooli

Simon Pfisterer, PhD, Group Leader, Academy of Finland Research Fellow - Functional profiling of human patient samples and genetic variants in hypercholesterolemia

Christian Hakulinen, PsT, Dos., yliopistonlehtori psykologian logopedian osasto - Sosiaaliset suhteet ja terveys

Satu Strausz, hammaslääketieteen tohtori, erikoishammaslääkäri, valtiotieteiden kandidaatti - Genetic analysis of obstructive sleep apnoea and its associations to cardiometabolic diseases and COVID-19

Suvi Vehkavuori, puheterapeutti, FT - Varhaisen sanaston hallinnalla on merkitystä myöhemmälle kielitaidolle

Puhujat

Lotta Oksanen on valmistunut lääketieteen lisensiaatiksi Helsingin yliopistosta 2018. Tällä hetkellä hänellä on suunnitelmana toteuttaa kaksoiserikoistuminen foniatrialla ja korva-, nenä- ja kurkkutaudeilla. Vuodesta 2019 Oksanen on työskennellyt HUS Foniatrialla. Keväällä 2020 COVID-pandemia ja useat siihen liittyvät kysymykset mm. leviämisreiteistä, henkilökunnan tartunnoista kuin aerosolia tuottavista toimenpiteistä tempasivat Oksasen mukaansa ja hän aloitti tähän liittyen väitöskirjan tekemisen.

Tutkimus laajeni nopeasti synnyttäen tutkimusryhmän ja yhteistyötä aiheen ympärille ja loppuvuodesta 2020 lähtien Lotta Oksanen on toiminut täysipäiväisenä tutkijana työskennellen aiheen parissa monialaisessa tutkijayhteistyössä.

@OksanenLotta

Enni Sanmark on valmistunut 2017 lääketieteen lisensiaatiksi ja 2019 lääketieteen tohtoriksi Helsingin Yliopistosta. Hän erikoistuu tällä hetkellä korva-, nenä- ja kurkkutauteihin. Viimeiset 2 vuotta Sanmark on tehnyt pääsääntöisesti tutkimusta.

Sanmark tekee Lotta Oksasen kanssa poikkitieteellistä ja melko kokeellista tutkimusta liittyen sisätiloissa tapahtuvaan patogeenien leviämiseen.

@EnniSanmark

Simon Pfisterer completed his PhD at University of Tübingen, Germany, studying functional mechanisms of autophagy, an intracellular recycling system. Simon moved to Finland, continuing as postdoctoral researcher in the group of Prof. Elina Ikonen. There he elucidated novel factors governing lipid storage in cytoplasmic droplets and how lipids are transported at membrane contact sites.

In 2019 Simon established his own independent research group at the Faculty of Medicine as an Academy of Finland Research Fellow. His group is establishing low-cost automation workflows to unravel novel aspects of cellular lipid transport in a systematic fashion. This technology provides unprecedented insight into functional differences of patients with high blood cholesterol, opening up new possibilities for more personalized and better targeted therapies.

@SimonPfisterer

Christian Hakulinen (PsT, Dos.) työskentelee yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa. Hänen tutkimuksensa ovat keskittyneet tarkastelemaan psykososiaalisten tekijöiden ja terveyden välisiä yhteyksiä.

@chakulinen

Satu Strausz on valmistunut hammaslääketieteen lisensiaatiksi 2011, oikomishoidon erikoishammaslääkäriksi 2020 ja hammaslääketieteen tohtoriksi 2021 Helsingin yliopistosta. Lisäksi hän on suorittanut kandidaatin tutkinnon tilastotieteestä.

Väitöskirjassaan Strausz tutkii uniapneaa painottuen sen genetiikkaan hyödyntämällä laajoja suomalaisia populaatioaineistoja. Väitöskirja toteutettiin HUS:ssa dos. Tuula Palotien ja FIMM:ssä professori Samuli Ripatin ohjauksessa.

Suvi Vehkavuori on tällä hetkellä äitiysvapaalla oleva kahden lapsen äiti ja alastaan yhä innoissaan oleva puheterapeutti. Vehkavuoren tutkimusryhmä Helsingin yliopistossa logopedian oppiaineessa on nimeltään Early Language Development Group. Kliinisen työn ohella hänen haaveensa on jatkaa myös tutkimustyötä mielekkäiden projektien parissa.

Hän on valmistunut Turun yliopistosta (HuK+FM) vuonna 2014 ja suorittanut tohtorin tutkinnon Oulun yliopistossa vuonna 2021.