Jakso 9: Miten sosiaalisen median algoritmit ohjaavat meitä?
Sosiaalinen media on tila, joka on suunniteltu myymään tietoa käyttäjistä mutta jota käytetään muun muassa julkiseen keskusteluun. Sen toimintaa ohjaavat algoritmit, joiden periaatteita alustayritykset eivät aina edes tiedä tai ainakaan julkista.
Salli evästeet nähdäksesi sisällön
Tämä sisältö haetaan osoitteesta playlist.megaphone.fm. Sisällön näyttäminen vaatii, että hyväksyt markkinoinnilliset evästeet. Voit muuttaa evästeasetuksiasi Evästeiden hallinta -linkin kautta. Löydät saman linkin myös sivuston alaosan alatunnisteesta. Jos sisältö ei ilmesty näkyviin automaattisesti evästeiden hyväksymisen jälkeen, päivitä sivu.
Hallinnoi evästeitä
Yliopistotutkija Salla-Maaria Laaksonen ja väitöskirjatutkija Laura Savolainen kertovat, millaisia tavoitteita algoritmeihin mahdollisesti on sisäänkirjoitettu. Entä mitä algoritmien logiikka aiheuttaa median kuluttajille ja keskustelukulttuurille?
Kuluttajatutkimuskeskuksen podcast-sarja ”Kulutuksen vallassa” pureutuu kuluttajan ja kulutuksen valtaan ja yhteiskunnalliseen merkitykseen. Sarja on kuunneltavissa ja tilattavissa myös Spotifyn ja Apple Podcastien kautta.