Kuluttajatutkimuskeskus (KTK) toimii osana Helsingin yliopistoa kulutustutkimusta valtakunnallisesti kokoavana monitieteisenä yksikkönä. Kuluttajatutkimuskeskuksen tehtävä on tutkia monitieteisesti merkittäviä kulutukseen ja kuluttajien käyttäytymiseen liittyviä ilmiöitä ja niiden vaikutuksia kuluttajien elämään, osallistua alan perusopetuksen antamiseen ja valtakunnalliseen tutkijakoulutukseen ja kehittää tutkimusalan yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Euroopan ja Suomen oloissa ainutlaatuisena tutkimusyksikkönä Kuluttajatutkimuskeskus tuottaa ajantasaista monitieteistä yhteiskuntatieteellisestä tutkimusperinteestä ammentavaa tietoa markkinoiden ja kulutusyhteiskunnan muutosten ja jatkuvuuksien ymmärtämiseen.
Kuluttajatutkimuskeskus on alansa keskeinen valtakunnallinen tutkimustoimija ja tekee mittavaa tutkimusyhteistyötä suomalaisten ja kansainvälisten yliopistojen kanssa. Kuluttajatutkimuskeskus kehittää kansallista tiedeyhteisöä tukemalla tieteellistä yhdistystä (Kulutustutkimuksen seura), järjestämällä alan seminaareja sekä tuottamalla myös laajalle yleisölle suunnattuja julkaisuja, luentoja ja tilaisuuksia.