Parempaa päihdepolitiikkaa -kirjan julkistamisseminaarin tallenne katsottavissa

Parempaa päihdepolitiikkaa -kirjan julkistamisseminaari järjestettiin Tiedekulmassa 30.11.2023 klo 17–19.

Tiedekulmassa keskusteltiin eilen päihdepolitiikasta Gaudeamuksen aihetta käsittelevän kirjan, Parempaa päihdepolitiikkaa - rangaistuksista hoidon poluille julkistamisseminaarissa. Kirjan ovat toimittaneet Kimmo Nuotio, Kaarlo Simojoki ja Esko Yli-Hemminki. Tilaisuuden järjestivät Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti, Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta ja Gaudeamus.

Tilaisuudessa kuultiin videotervehdys professori Desmon Mandersonilta (Australian National University, Canberra) ja emeritusprofessori Henrik Thamilta (Tukholman yliopisto). Paikan päällä kuultiin Norjan päihdepolitiikan uudistuksesta ja sen käänteistä professori Paul Larssonilta (Norjan poliisiyliopisto) ja huumeiden käyttötiloista sekä korvaushoidosta kohtaavan työn päälliköltä Annuska Dal Masolta ja työelämäprofessori Kaarlo Simojoelta. Tapahtuman päätti päihdepolitiikkaa käsittelevä paneelikeskustelu, jota juonsi professori Kimmo Nuotio ja panelisteina olivat professori Sakari Melander, kriminologian dosentti Heini Kainulainen, soveltavan etiikan yliopistotutkija Susanne Uusitalo ja TKI-ohjelmajohtaja (THL) Tuukka Tammi.

Tapahtumassa käytiin arvokasta keskusteltua päihdepoliitikasta ja sen uudistamisesta Suomessa. Ulkomailta kuullut kokemukset antoivat kontekstia Suomessa käytävälle keskustelulle liittyen päihdepolitiikkaan. Erityisesti Norjassa tapahtuneesta uudistuksesta ja sen kompastuskivistä Suomi voi ottaa oppia. Paneelikeskustelussa käytiin ajankohtaista keskusteltua esimerkiksi siitä, täyttyvätkö kriminalisoinnin edellytykset edelleen huumeiden käyttörikosten osalta ja miten päihdepolitiikkaa pitäisi uudistaa. Keskustelu kirjassa esitellyistä teemoista jatkuu toivottavasti myös yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Tapahtuman tallenne on katsottavissa täällä kahden viikon ajan. Kirja on ostettavissa painettuna ja e-kirjana täällä.