Parempaa päihdepolitiikkaa -kirjan julkistamisseminaari 30.11.2023

Parempaa päihdepolitiikkaa -kirjan julkistamisseminaari järjestetään Tiedekulmassa torstaina 30.11.2023 klo 17–19.

Päihdepolitiikka on ollut kuuma keskustelunaihe Suomessa viime vuosina, ja erilaiset vaatimukset sen uudistamiseksi ovat olleet yhteiskunnallisen huomion keskipisteessä. Erityisesti huumeiden käytön rangaistavuus ja sen tehokkuus huumeiden käytön ja siitä aiheutuvan rikollisuuden torjumiseksi ovat nousseet yhteiskunnalliseen keskusteluun ympäri maailman. Aihe on herättänyt esimerkiksi kysymyksiä siitä, ovatko huumeiden käyttöhuoneet tarpeen, tulisiko kannabis laillistaa ja miten tulisi suhtautua alkoholin asemaan päihteenä ja sen vaikutukseen sääntelyyn ja asenteisiin?

Gaudeamus julkaisi aihetta käsittelevän kirjan Parempaa päihdepolitiikkaa – rangaistuksista hoidon poluille. Kirjan ovat toimittaneet Kimmo Nuotio, Kaarlo Simojoki ja Esko Yli-Hemminki. Kirjasta ja sen teemoista järjestetään kaikille avoin julkistamisseminaari Tiedekulmassa 30.11. Tilaisuudessa kuullaan puheenvuoroja kirjan kirjoittajilta, muilta päihdepolitiikan ammattilaisilta sekä paneelikeskustelu Parempaa päihdepolitiikkaa. Tilaisuuden järjestävät Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti, Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta ja Gaudeamus.

Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Tila on esteetön, mutta istumapaikkoja on rajallinen määrä. Tilaisuus striimataan Tiedekulman verkkosivujen kautta, ja etäseurantaan pääset täältä. Tallenne on katsottavissa täällä kaksi viikkoa tapahtuman jälkeen. Lisätietoja tapahtumasta antaa Esko Yli-Hemminki (esko.yli-hemminki@helsinki.fi). Tilaisuuden tarkka ohjelma löytyy alta. Lämpimästi tervetuloa!

17.00 Tervetulosanat, väitöskirjatutkija Esko Yli-Hemminki

17.05 Videotervehdys, professori Desmond Manderson, Australian National University, Canberra (englanniksi, ei tulkkausta)

17.25 Videotervehdys, emeritusprofessori Henrik Tham, Tukholman yliopisto (ruotsiksi, ei tulkkausta)

17.30 Reform of drug politics in Norway, professori Paul Larsson, Norjan poliisiyliopisto, Oslo (englanniksi, ei tulkkausta)