Soveltavan psykologian monipuolinen koulutusohjelma avaa laajasti ovia työelämään

Opiskelijoiden arki on täynnä monimuotoisia opintoja, yhteisöllisyyttä ja käytännönläheistä oppimista. Valmistuneet voivat suunnata monille eri urapoluille, aina henkilöstöhallinnosta yrittäjyyteen – jopa ulkomaille asti.

Valtteri Veikkanen ja Rebekka Ilmivalta ovat ensimmäisen vuoden opiskelijoita soveltavan psykologian koulutusohjelmassa. Valtteri haki ohjelmaan muutaman vuoden ammattikorkeakoulun insinööriopintojen jälkeen.

- Koska vihdoinkin löysin jotain, joka oikeasti kiinnostaa, hän kertoo motivaatiostaan.

Rebekka puolestaan ei oikein löytänyt lukion jälkeen sellaisia koulutuksia, jotka olisivat inspiroineet häntä.

- Mutta heti kun kuulin soveltavan psykologian koulutusohjelmasta, tiesin, että sinne haluan.

Hän kävi tekemässä psykologian ylioppilaskokeen ja pääsi opiskelemaan. 

Soveltavan psykologian kandiohjelmaan valittavat opiskelijat saavat opiskeluoikeuden myös organisaatiopsykologian maisteriohjelmaan, joka käynnistyy syksyllä 2026.

Miltä soveltavan psykologian opiskelijan arki näyttää?

Valtteri: Opinnot ovat todella monimuotoisia ja monipuolisia. Meillä on paljon etäopetusta, mutta on myös paljon ryhmätöitä ja opintopiirejä. Opinnot toteuttavat käytännössäkin sitä, mitä opiskelemme eli ryhmäytymiseen ja yhteisöllisyyteen on kiinnitetty tosi paljon huomiota. Tämän ensimmäisen syksyn opinnot ovat olleet todella kiinnostavia ja motivoivia. Opettajat ovat osaavia ja auttavaisia ja jokaisella opiskelijalla on oma mentoriopettaja, joka tavataan säännöllisesti muutaman kerran vuodessa.

Rebekka: Erityisen kiinnostavia ovat olleet psykologian eri osa-alueiden, kuten sosiaalipsykologian, kognitiivisen psykologian ja neuropsykologian, kurssit. Syksyn kohokohta oli projektityö, joka tehtiin neljän hengen ryhmissä ja lopputyönä kirjoitettiin tutkimustyylinen artikkeli. Pääsimme heti käsiksi olennaiseen, oppimaan tutkimuksen tekemistä. Vaikka projekti oli työläs, oli sen tekeminen hienoa. 

Valtteri: Projektityössä oli kivaa sekin, että opimme toisilta ryhmäläisiltä ja samalla myös tutustuimme toisiimme.

Millaisia aktiviteetteja opiskelijoille on tarjolla?

Valtteri: Soveltavan psykologian opiskelijat ovat perustaneet uuden ainejärjestön, Synergian. Jos joku miettii, onko tällaisella uudella koulutusohjelmalla opiskelijatoimintaa, niin ei tarvitse olla huolissaan: kyllä on. Olemme päässeet perustamaan ainejärjestön puhtaalta pöydältä ja tekemään siitä soveltavan psykologian näköisen. Voimme myös luoda aivan omat perinteemme.

Rebekka: Koulutusohjelmassa aloitti 80 opiskelijaa ja noin puolet on aktiivisesti mukana ainejärjestön toiminnassa. Koulutusohjelman opiskelijat ovat tosi aktiivista porukkaa. Kun jotain pitää saada aikaan, niin aina tartutaan toimeen. Meillä on tiivis ja hyvä yhteisö.

Valtteri: Helsinki on todella mukava ja kaunis opiskelukaupunki ja Helsingin yliopiston tilat ovat moderneja ja hienoja. Meilahti on opiskelupaikkana mukava, sillä se on vähän sivussa keskustan vilinästä. Opiskelijakulttuuri on aktiivista ja avointa, joten yksinjäämistä ei tarvitse kenenkään pelätä.

Millaisia työmahdollisuuksia opinnot tarjoavat valmistumisen jälkeen?

Rebekka: Kun opinnot alkoivat, minulla ei ollut mitään käsitystä siitä, mihin tästä valmistuu. Mutta koulutus on niin monipuolinen, että melkein joka viikko tulee uusia ajatuksia siitä, missä valmistuneet voisivat työskennellä. Vaikka minulla ei vielä olekaan selvää näkemystä siitä, mihin suuntaudun työelämässä, en ole lainkaan huolissani. Mahdollisuuksia on niin paljon.

Valtteri: Uramahdollisuuksia on todella paljon. Yksi on isot yritykset ja niiden henkilöstöhallinto, myös konfliktinratkaisun parissa voimme työskennellä. Olen myös pohtinut mahdollisuutta ryhtyä yrittäjäksi. Jos tekisin sen, muuttaisin todennäköisesti työskentelemään ulkomaille. Koulutus antaa siihenkin mahdollisuuden. 

Kenelle koulutusohjelma sopii?

Rebekka: Koulutusohjelma sopii sellaisille, jotka haluavat soveltaa oppimaansa työelämään, ovat ulospäinsuuntautuneita ja aktiivisia sekä kiinnostuneita ryhmien toiminnasta ja yksilöiden toiminnasta ryhmien jäseninä.