Konferenssi järjestetään Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa Minerva-torilla (Siltavuorenpenger 5 A, -2 krs.)
Huomaathan, että muutokset ohjelmassa ovat mahdollisia.
Kummankin päivän ohjelma sisältää kahvitarjoilun sekä mahdollisuuden omakustanteiseen lounaaseen UniCafé Oliviassa. Torstain yhteiselle illalliselle ovat tervetulleita sekä torstain että perjantain osallistujat.
Torstai 22.8.2019
Päivän pääkieli on suomi ja kohderyhmänä ovat opettajat, koulutuksen suunnittelijat, opettajaopiskelijat sekä valmistavan opetuksen kentästä kiinnostuneet tutkijat.
10:45–12:00 Rekisteröityminen ja mahdollisuus omakustanteiseen lounaaseen Unicaféssa
12:00–12:30 Tervetulosanat
12:30–14:00 Plenaariluento, professori Päivi Juvonen: Oppilaan kielet ja koulun kielet: kielitietoinen didaktiikka oppimisen apuna
14:15–14:30 Vastaantulo-hankkeen materiaalipankin julkistaminen
14:30–15:00 Galleriakävely: materiaalipankki ja tutkimus
15:00–15:30 Kahvitauko
15:30–16:30 Työpajatyöskentelyä
16:30–17:00 Loppukeskustelu: Katse tulevaan
17:30– Yhteinen kävely laivarantaan ja siirtyminen illallispaikkaan Suomenlinnaan
18:30– Omakustanteinen illallinen Suomenlinnassa Cafe Bar Valimossa
Perjantai 23.8.2019
Päivän pääkieli on englanti ja kohderyhmänä ovat kielenoppimisen ja opetuksen tutkijat.
8:30–9:00 Rekisteröityminen ja aamukahvi
9:00–9:30 Tervetulosanat
9:30–11:00 Plenaariluento, professori Susanne Prediger: Language diversity in subject-matter classrooms – empirical findings and language-responsive teaching approaches
11:00–12:00 Lounas (omakustanteinen)
12:00–14:00 Esitelmät rinnakkaissessioina
14:00–14:30 Kahvit
14:30–16:10 Esitelmät rinnakkaissessioina
16:30–17:00 Loppukeskustelu
Ohjelmasta vastaa konferenssin järjestelytoimikunta, johon kuuluvat Maria Ahlholm (konferenssin puheenjohtaja), Maija Jonkka, Ninni Lankinen (Vastaantulon projektisuunnittelija), Irina Piippo, Anni Ratilainen (konferenssisihteeri), Tatsiana Shestunova ja Salla-Maaria Suuriniemi.
Professori Päivi Juvonen (Linnéuniversitet, Växjö)
Vastasaapuneilla oppilailla on monenlaisia tietoja ja taitoja koulupolkunsa alussa. Usein kuitenkaan tämä osaaminen ei ole opettajien tiedostamaa ja tunnustamaa ruotsalaisessa koulutusjärjestelmässä. Luennossaan Päivi Juvonen kohdistaa huomion siihen, kuinka tietoisuutta oppilaiden kielellisistä profiileista voidaan käyttää pedagogisessa tarkoituksessa sekä vahvistamaan oppilaan identiteettiä ja kuuluvuuden tunnetta.
Professori Susanne Prediger (Technische Universität Dortmund)
Susanne Prediger on matematiikan opetuksen tutkimuksen professori Saksassa. Hän johtaa mittavaa matematiikan oppiminen monikielisessä ympäristössä -tutkimusryhmää. Tutkimusryhmä kehittää kielenoppijoiden opetusjärjestelyitä ja selvittää tyypillisiä oppimispolkuja.