Pääkaupunkiseudulla järjestettävien Kielikeskuspäivien teemana yhteistyö

Kesäkuussa Suomen yliopistojen kielikeskuslaiset kokoontuvat yhteen 20. juhlavuottaan viettäville Kielikeskuspäiville. Päivät järjestetään yhteistyössä Helsingin yliopiston, Aalto-yliopiston ja Hanken Svenska Handelshögskolanin kielikeskusten kanssa. Kaksipäiväisessä konferenssissa esitellään viestintä- ja kieliopintojen nykytilaa, pedagogiikkaa ja laajaa yhteistyötä.

Kielikeskuspäivät 2019 järjestetään pääkaupunkiseudulla 6.6.-7.6.2019. Päivien teema on ”KIMPASSA – yhteistyö vie eteenpäin”, ja tämä näkyy niin konferenssin järjestelyissä kuin sisällöissäkin. Helsingin yliopiston, Aalto-yliopiston sekä Hanken Svenska Handelshögskolanin kielikeskukset vastaavat Kielikeskuspäivien järjestelyistä yhdessä. Ensimmäinen konferenssipäivä pidetään Aalto-yliopiston tiloissa Otaniemessä ja toinen Hankenilla Etu-Töölössä. Helsingin yliopiston kielikeskus on kiinteästi mukana järjestelyissä suunnittelusta toteutukseen. Kielikeskuspäivät järjestetään 20. kerran.

Päivien teema, yhteistyö, on sangen ajankohtainen aihe Suomen kielikeskuksille. Tällä hetkellä käynnissä on kolme Suomen kielikeskuksia yhdistävää valtakunnallista kielten opetukseen liittyvää digitalisaatiohanketta: Opetus- ja kulttuuriministeriön kärkihankkeet, suomen ja ruotsin kielen joustavaa oppimista tukeva DIGIJOUJOU sekä kielivarannon vahvistamiseen tähtäävä KIVAKO. Kolmas tämänhetkinen valtakunnallinen hanke on Suomen kielikeskusten verkoston FINELCin alla toteuttava 2digi, jonka tavoite on lisätä sekä opettaien että opiskelijoiden digitaalista osaamista ja ymmärrystä. Muun muassa näiden hankkeiden tuotoksia tullaan konferenssissa esittelemään.

Lisäksi Kielikeskuspäivien aikana kuullaan esitelmiä ja puheenvuoroja muun muassa tekoälystä, kielikeskusten johtamisesta, monenlaisesta kielenoppijuudesta, kieli- ja käännöspalveluista sekä pedagogisesta kehittämisestä. Päiville voi jättää oman esitelmäehdotuksensa (posteri, esitelmä, työpaja) 17.3.2019 saakka.