Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa aloittaa kolme opetuksen kehittämisen hanketta, jotka ovat saaneet EU:n Teacher Academies Erasmus+ -rahoitukset. Helsingin yliopiston kattavuus on merkittävä, sillä koko EU:n alueella Teacher Academies -rahoituksen sai 11 hanketta.
Hanketta koordinoi Eindhovenin teknillinen yliopisto, ja Suomesta mukana ovat
Suomalaiset opettajat ovat hyvin kehittämissuuntautuneita, ja Huotilainen pitää tärkeänä tämän osaamisen viemistä eurooppalaisiin kouluihin. Lisäksi hankkeessa hyödynnetään musiikin neurotieteen osaamista, joka on Suomessa korkealla tasolla.
– Matematiikan opetuksessa osataan Suomessa hyödyntää musiikkia ja muita taideaineita ainutlaatuisella tavalla, Huotilainen painottaa.
Tekoälyn eettistä ja luovaa käyttöä kouluihin
Kalle Juuti pitää tärkeänä, että uusien teknologioiden käyttöä kehitetään yhdessä opettajien kanssa. Kehittämisen lähtökohtina ovat uudenlaisen opiskelun tilanteiden luominen ja teknologian käytön eettisyys.
– Uudet teknologiat mahdollistavat uudenlaisia toimintoja, ja tällaisen uuden luominen edellyttää kriittistä asennetta teknologian rooliin opetuksessa ja kasvatuksessa. Kriittisyys ei tässä tarkoita vastustamista vaan teknologioiden toimintaperiaatteiden sekä teknologian ja kasvatuksen monimutkaisten riippuvuussuhteiden ymmärtämistä, Juuti sanoo.
Tällaiseen uutta luovaan toimintaan on erityisesti suomalaisilla tutkimusperustaisen opettajankoulutuksen suorittaneilla opettajilla hyvät valmiudet.
Kasvatustieteellisestä tiedekunnasta hankkeessa ovat mukana
Aineenopettajille valmiuksia tulevaisuuskasvatukseen
Hanke on jatkoa Horizon Europe -hankkeelle
– Kiihtyvän muutoksen ja kestävyyskriisien maailmassa luonnontiedeopetuksen pitää auttaa nuoria näkemään vaihtoehtoja ja vaikutusmahdollisuuksia, Laherto sanoo.
Uudessa hankkeessa mukana on vuonna 2023 tulevaisuusorientoituneesta luonnontiedeopetuksesta väitellyt
Antti Lahertolla on käynnissä myös toinen, vuoteen 2026 ulottuva Teacher Academies -hanke TEFF (Teacher Education for a Future in Flux).