Treenaa ja opi!

Neuroscience of Learning - Oppimisen aivotutkimusta alkaa Unisportissa ja olohuoneissa 25.9.

Kesällä 2017 aivotutkija Minna Huotilainen twiittasi, että haluaisi joskus luennoida kuntosalissa. Alakoulussa pieniä oppijoita osataan jo liikuttaa, mutta yliopistossa ajatus on vielä vieras. Olisiko aika kokeilla?

Syyskuussa 2018 Huotilaisen haave vihdoin toteutuu. Hänen ja Avoimen yliopiston yhteistyöstä syntynyt kurssi Neuroscience of Learning - Oppimisen aivotutkimusta 5 op toteutetaan spinningsalissa Helsingin yliopiston Meilahden kampuksella. Kurssi tarjoaa kiehtovan katsauksen aivojen ja oppimisen yhteyksiin kuten aivojen muovautuvuuteen, elämäntapojen merkitykseen ja oppimisen fysiologisiin tekijöihin. Luennot tallennetaan, joten kurssille voi osallistua myös kotioloissa kuntoillen.

Professori Minna Huotilainen, miksi liikunta on niin hyväksi aivoille ja oppimiselle?

– Liikunnan hyödyt oppimiselle perustuvat siihen, mitä aivoissa tapahtuu, kun ihminen on fyysisesti aktiivinen. Tai oikeastaan kuvan voisi kääntää toisinpäin: istumisesta ja fyysisestä passiivisuudesta aiheutuu aivoissa tila, jossa oppiminen pikku hiljaa hiipuu. Monen tunnin istumisen jälkeen aivot eivät enää ole hyvässä oppimisen terässä.

Miten oppija voisi pitää parhaiten huolta aivoistaan?

– Hyvinvointivinkeistä ensimmäinen ja tärkein on kyllä unesta huolehtiminen. Lyhyet ja katkonaiset yöunet kuuluvat elämään ja niitä kestää kyllä jonkin aikaa vaikkapa pikkuvauvan vanhempana, mutta se ei voi olla pysyvä tila. Yksi vinkki on käyttää matkat liikkumiseen: kävellen tai pyörällä töihin ja opiskelemaan. Ainakin Helsingissä se on usein nopeampaakin kuin joukkoliikenteen käyttö.

Miksi aivojen ja oppimisen tuntemus on kiinnostavaa ja tärkeää?

– Olen päätynyt tutkimaan aivoja ja oppimista, sillä minusta tämä on todella kiinnostava aihe. Oppiminen, tiedon ja koulutuksen tarjoaminen on tapa tehdä yhteiskunnasta tasa-arvoisempi ja suvaitsevaisempi, lisätä hyvinvointia ja päästää ihmiset käyttämään sitä täyttä potentiaalia, joka heissä on. Aivot ovat suuri salaisuus. Ymmärrämme niiden toiminnasta vain yksityiskohtia sieltä täältä, mutta kokonaisuutta on vielä nykytiedon valossa mahdotonta hahmottaa. Tutkittavaa siis riittää!

Neuroscience of Learning - Oppimisen aivotutkimusta 5 op alkaa 25.9.2018. Luennot pidetään englanniksi, mutta kurssimateriaalit ovat saatavilla myös suomeksi. Oppimistehtävät voi tehdä suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Lisätietoa ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmissa:

Lue myös:

Video: Ada Ullström

Oppimista voi oppia

Kurssin opettaja Minna Huotilainen on kasvatustieteen professori ja aivotutkija, joka tunnetaan suosittuna luennoitsijana ja tietokirjailijana. Hän rohkaisee meitä huolehtimaan aivoistamme ja oppimaan uutta:

Huonot kokemukset oppimisesta tai huono käsitys itsestä oppijana kannattaa päivittää. Vaikka kaikki ei olisikaan mennyt ihan putkeen peruskoulussa, tai vaikka olisi saanut monenlaisia kielteisiä leimoja ja kurjia kokemuksia, aikuisena on mahdollista haastaa tuo kuva uudelleen.

Tällä kurssilla on mahdollisuus haastaa käsityksiä itsestään oppijana ja toivottavasti keksiä uusia twistejä siihen, miten juuri itse oppii parhaiten.

Katso professori Minna Huotilaisen miniluento aivoista ja oppimisesta:
Avaa aivosi oppimaan!