Tähtijengi-oppimateriaali julkistetaan Educassa 2020

Tähtijengi on suomen kielen eriyttävä oppimateriaali alakouluun. Sen ensimmäinen osio julkistetaan Educa 2020 -messujen aikaan.

Tähtijengi-oppimateriaali on suomen kielen harjoituskirjasarja, jonka harjoitukset ovat eriytetty oppilaan suomen kielen taitotason mukaan. Tästä syystä materiaalia voidaan käyttää sekä äidinkielen ja kirjallisuuden että suomi toisena kielenä -oppitunneilla. Materiaali sopii hyvin myös valmistavaan opetukseen.

Tähtijengin kanssa harjoitellaan suomen kielen rakenteita, sanastoa sekä luetun ymmärtämistä ja tekstin tuottamisen taitoja. Koska Tähtijengi kuuluu kaikille, on opettajan helppo valita jokaiselle luokan oppilaalle materiaalia samasta paikasta. Materiaaliin kuuluu kolme kirjaa: kirjat 1.-2.-luokkalaisille, 3.-4.-luokkalaisille ja 5.-6.-luokille.

Tähtijengi-oppimateriaali julkistetaan Educassa tammikuussa 2020 kun ensimmäinen osa materiaalista julkaistaan tammikuussa 2020 Dialogikasvatus-verkkoportaalissa osoitteessa dialogikasvatus.fi/tahtijengi. Loput materiaalista julkaistaan samassa verkko-osoitteessa kevään 2020 aikana. Kevään aikana ilmestyy myös selkokielisiä tekstejä yläkoulun tarpeisiin. Materiaalit tuotetaan Helsingin yliopiston Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA -hankkeessa (2019-2020). Materiaali on maksutonta.

Tähtijengi-materiaalin tekijät ovat Tanja Viinikainen ja kuvittaja Riina Hirvonen. Tähtijengin tekijät ovat tavattavissa Educa-messuilla Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA -hankkeen messuosastolla 6c30 perjantaina 24.1. klo 14-15 ja lauantaina 25.1. klo 13-14.

Lisätietoja:

projektisuunnittelija Tanja Viinikainen