Nousu jatkuu - kasvatustieteet nyt QS-rankingissa sijalla 22

Helsingin yliopiston kasvatustieteet sijoittui sijalle 22 tuoreessa QS World University by Subject 2021 tieteenalakohtaisessa yliopistovertailussa. Nousua vuoden takaiseen sijoitukseen oli yksi sija. Vuonna 2020 nousua oli seitsemän sijaa. QS-ranking-sijoitus parani nyt jo neljännen kerran peräkkäin.

Tiedekunnan dekaanin Johanna Mäkelän ja tutkimuksesta vastaavan varadekaanin Mirjam Kallandin mukaan tuore sijoitus on osoitus siitä, että tiedekunnan maine, tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus ovat vakaasti kansainvälisesti korkealla tasolla.

Dekaani Mäkelä on erityisen ilahtunut jatkuvasta maineen paranemisesta:

– Näinä poikkeuksellisina aikoina on ilahduttavaa ja kannustavaa, että kasvatustieteellinen tutkimus ja tiedekunnan maine arvioidaan vuosi vuodelta paremmaksi.

– Iloitsemme tästä, koska tiedekunnan tavoitteena on edistää tutkimuksessa ja opetuksessa korkeinta tieteellistä laatua, ja tähdätä kansainväliseen kärkeen myös vastuullisuudessa ja kestävän kehityksen edistämisessä, kommentoi menestystä Mirjam Kalland.

Pohjoismaisista yliopistoista HY oli paras ja eurooppalaisista yliopistoista HY oli sijalla neljä edellään vain Englannin mahtiyliopistot University College London, Oxford ja Cambridge. Neljäs sija jaettiin Edinburghin yliopiston kanssa.

Arviointi koostuu neljästä erikseen pisteytetystä aiheesta: akateeminen maine, työnantajamaine, julkaisukohtaiset sitaatiot ja H-indeksi. Näitä tekijöitä painotetaan kokonaisarviossa alakohtaisin kriteerein.

Li­sä­tie­to­ja