Parhaan käytäntötutkimuksen EAPRIL-palkinto Yrjö Engeströmin tutkimushankkeelle

Professori emeritus Yrjö Engeströmin johtama, Suomen Akatemian rahoittama tutkimusprojekti In Search for Significance: Fostering movement across the worlds of adolescents (Merkitystä etsimässä) valittiin EARLIN alla toimivan EAPRIL (The European Association for Practitioner Research on Improving Learning) järjestön vuoden 2023 konferenssin Best Practice-Based Research Award -kategorian voittajaksi kolmen finaaliin päässeen kovatasoisen tutkimusprojektin joukosta. Kaksi muuta ehdokasta olivat Ruotsista ja Hollannista.

EAPRIL perustettiin vuonna 2009 tunnistamaan ja edistämään käytäntöön perustuvaa ja käytännönläheistä tutkimusta oppimisesta niin kouluissa kuin työpaikoilla. EAPRIL tukee kaikkea tutkimusta, jolla on merkittävä vaikutus opiskelijoihin ja toimijoihin yhdistämällä käytännön, tutkimuksen ja politiikan maailmat.

Tänä vuonna kolmipäiväisessä konferenssissa oli 429 osallistujaa ympäri Eurooppaa. Konferenssissa järjestettiin Best Practice-Based Research Award -sessio, jossa kolme alkukarsinnan läpäissyttä tutkimusprojektia pitivät esityksen konferenssiyleisölle. Karsinta oli kaksivaiheinen ja lopullisen valinnan kriteereinä olivat konferenssiin lähetetty abstrakti (50 %) ja konferenssiesitys (50 %). Vuodesta 2012 lähtien jaetulla palkinnolla halutaan antaa tunnustusta erinomaiselle ja innovatiiviselle hankkeelle, joka käsittelee oppimista ja kehittymistä työelämässä ja koulutusalalla. Erityisesti kiinnostavaa on käytäntöön perustuva tutkimus, jolla on syvällinen vaikutus sekä teorian että käytännön kehitykseen.

Hankkeen tutkijaryhmään kuuluivat Engeströmin lisäksi Pauliina Rantavuori, Piia Ruutu ja Maria Tapola-Haapala. Konferenssissa hankkeen esitteli Pauliina Rantavuori. Konferenssiin liittyen tutkimusryhmä valmisteli EAPRILin nettisivuille blogitekstin sekä 1,5 minuutin videon, joissa tiivistetään tutkimusprojektin ydin.