Sadat oppilaat eri puolilla Suomea ovat kisailleet kevään aikana alueellisissa Innokas-turnauksissa. Toiminta huipentuu valtakunnalliseen kisailijat yhteen kokoavaan kaksipäiväiseen turnaustapahtumaan.
Innokas-tapahtuma täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Kisailujen lisäksi Espoon Dipolissa 11.–12.5. järjestettävässä tapahtumassa on ohjelmointiin, robotiikkaan ja pelillisyyteen liittyviä toiminnallisia esittelypisteitä.
Koululaiset mittelevät viidessä lajissa
Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnaus on koululaisille suunnattu matalan kynnyksen tapahtuma, jossa peruskouluikäiset lapset ja nuoret mittelevät viidessä innovointi-, ohjelmoinnin ja robotiikan taitoja soveltavassa Innokas-lajissa: XSumossa, Pelastuksessa, Tanssi/teatterissa, Freestylessä ja GameDevissä. Lue lisää kisalajeista
Turnauksia järjestää Innokas-verkoston toimintaa koordinoiva Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta yhteistyössä Innokas-verkoston aluekoordinaattoreiden kanssa.
Turnaus täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnauksia on järjestetty vuodesta 2003 lähtien yhteistyössä Innokas-verkoston ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
– Ensimmäiset robotiikkaturnaukset olivat verrattain pieniä koulujen liikuntasaleissa järjestettyjä tapahtumia. Innokasverkoston toiminnan kasvun myötä turnaukset ovat kasvaneet Suomen mittakaavassa vaikuttaviksi alueellisiksi ja valtakunnallisiksi tapahtumiksi, kertoo Innokas-verkoston johtaja, yliopistonlehtori Tiina Korhonen.