Open Access -viikko tarjosi kansalaistiedettä ja kahviloita

Kirjasto järjesti Open Access -viikolla 2023 Helsingin yliopiston kampuksilla Avoimen tieteen kahviloita sekä kansalaistiedeaiheisen webinaarin. Yliopiston avoimen tieteen palkinto myönnettin Kaupunkirotat-projektille.

Avoimen tieteen kahvilat

Kirjasto järjesti Open Access -viikolla Avoimen tieteen kahviloita Helsingin yliopiston eri kampuksilla. Keskustakampuksen Aleksandrian, Kumpulan Physicumin, Meilahden Biomedicumin sekä Viikin Infokeskuksen aulassa päivysti joukkko avoimeen julkaisemisen ja aineistonhallinnan asiantuntijoita kirjastosta. Kahviloissa poikkesi sekä opiskelijoita ja tutkijoita, joille avoimen tieteen kysymykset, kuten aineistojen avaaminen, avoimen julkaisemisen eri vaihtoehdot tai opinnäytteen julkaiseminen ovat ajankohtaisia.

Avoimen tieteen iltapäivä: Webinaari kansalaistieteestä

Kirjasto toteutti myös Avoimen tieteen iltapäivä – kansalaistieteen mahdollisuudet -webinaarin osana Kansainvälisen Open Access -viikon ohjelmaa torstaina 26.10.2023. Kansalaistiede oli myös Helsingin yliopiston vuoden 2023 avoimen tieteen palkinnon teemana. Palkinto myönnettiin ennen webinaarin alkua Kaupunkirotat-tutkimushankkeelle.

Kaupunkirotat-tutkimushankkeen vetäjä, akatemiatutkija Tuomas Aivelo alusti webinaariyleisöä kertomalla projektista sekä siitä, miten hankkeessa on tehty yhteistyötä peruskoulun ja lukion oppilaiden kanssa. Professori Pirjo Hiidenmaan (Helsingin yliopisto) vetämässä webinaarissa Tuomas Aivelon lisäksi panelisteiksi liittyivät ravitsemustieteen professorin Mikael Fogelholm (Helsingin Yliopisto), projektitutkija Minna Santaoja (Itä-Suomen yliopisto) ja sosiaalisen kestävyyden apulaisprofessorin Taru Peltola (Suomen ympäristökeskus ja Itä-Suomen yliopisto). Lue ThinkOpen -blogista lähemmin, mitkä teemat kansalaistieteessä kiinnostavat panelisteja.

Webinaari loi monipuolisen kuvan kansalaistieteen mahdollisuuksista ja rajoitteista. Asiantuntijoiden puheenvuoroissa esimerkiksi kansalaistieteen hyödyntäminen eri tieteenaloilla ja sen monitieteinen luonne, kansalaistieteen soveltaminen tutkimusprosessin eri vaiheissa sekä kansalaisten motiivit osallistua tutkimushankkeeseen tulivat monipuolisesti käsiteltyä. ThinkOpenin blogiartikkelista voit lukea laajemmin webinaarin annista.