Tapahtuma: Arktinen arki II - keskustelua sukupuolesta ja tulevaisuudesta

Helsingin yliopiston Kestävyystieteen instituutti (HELSUS) järjestää sosiaali- ja terveysministeriön kanssa keskustelutilaisuuden sukupuolen merkityksestä arktisen alueen kehityksessä Tiedekulmassa (Yliopistonkatu 4) 8.4.2019 klo 17-19. Miten arktiset arjet sukupuolittuvat ja mitä se tarkoittaa tulevaisuudelle? Toteutuuko sukupuolten tasa-arvo? Miten sukupuolittuva muuttoliike ja työelämän sukupuoliroolit vaikuttavat eri sukupolvien elämänkulkuun ja perhe-elämään? Voivatko seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt odottaa yhdenvertaista tulevaisuutta?

Arktinen alue herättää laajaa kansainvälistä kiinnostusta ilmastonmuutoksen synnyttämien uhkien ja myös sen avaamien uusien taloudellisten näkymien vuoksi. Helsingin yliopistossa tehdään arktista tutkimusta lukuisilla eri aloilla kuten ilmakehän, ilmastonmuutoksen, vesistöjen tutkimuksen mutta myös kielten ja kulttuurien tutkimuksen parissa.

Suomi toimii Arktisen neuvoston puheenjohtajana vuosina 2017-19. Arktisessa neuvostossa Pohjoismaat, Kanada, Venäjä ja Yhdysvallat sekä kuusi alkuperäiskansajärjestöä tekevät yhteistyötä arktisen ympäristön suojelemisen, arktisen alueen kestävän kehityksen ja sen asukkaiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Suomen sosiaali- ja terveysministeriö tekee pitkäjänteisesti töitä tasa-arvon saavuttamiseksi, myös arktisella alueella.

Sukupuolten tasa-arvo on keskeinen edellytys kestävälle kehitykselle. Vaikka aihe on ajankohtainen ympäri maailmaa, on kysymykseen sukupuolesta herätty arktisella alueella varsin myöhään. Helsingin yliopiston Kestävyystieteen instituutti (HELSUS) järjestää sosiaali- ja terveysministeriön kanssa keskustelutilaisuuden sukupuolen merkityksestä arktisen alueen kehityksessä. Miten arktiset arjet sukupuolittuvat ja mitä se tarkoittaa tulevaisuudelle? Toteutuuko sukupuolten tasa-arvo? Miten sukupuolittuva muuttoliike ja työelämän sukupuoliroolit vaikuttavat eri sukupolvien elämänkulkuun ja perhe-elämään? Voivatko seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt odottaa yhdenvertaista tulevaisuutta?

Ohjelma (tarkentuu)

16.45 Välipala

17.00 Avaussanat
Tervetuliaissanat: Reetta Toivanen, kestävyystieteen professori, HELSUS