Lääke 2040 - tulevaisuuden tropit Tiedekulmassa 29.11.2023

Mistä tulevaisuuden tropit tulevat? Haastavatko uudet teknologiat, kuten tekoäly, perinteiset tavat löytää uusia lääkeaineita? Löytyykö lääkkeitä jatkossakin luonnosta? Voisiko lääkkeen printata apteekissa – juuri sinulle sopivana? Missä muodossa lääkkeet otetaan vuonna 2040?

Tiedekulmassa katsotaan lääkkeiden tulevaisuuteen 29. marraskuuta, kun Farmasian tiedekunnan tutkijat käyvät läpi lääkekehityksen kiehtovaa kaarta ideasta apteekin hyllylle. Ohjelmassa on viisi esitystä ja aikaa yleisökysymyksille. Tilaisuuteen voi osallistua joko paikan päällä tai striimin välityksellä.

Tervetulosanat ja farmasian tiedekunta pähkinänkuoressa

Professori, dekaani Jari Yli-Kauhaluoma

Lääkkeen synty – alkuvaiheen lääkekehityksestä markkinoille

Professori Tomi Rantamäki

Lääkeaineiden syntyä edeltää usein sarja sattumuksia. Professorimme käy läpi särkylääke ibuprofeenin (mm. Burana) syntyhistoriaa ja esittelee visioita tulevaisuuden lääkekehityksestä.

Luonto lääkkeiden lähteenä

Vanhempi yliopistonlehtori Yvonne Holm

Kasvit, levät, eläimet, mikrobit, merenelävät ja mineraalit. Kaikki nämä ovat toimineet lääkkeinä tai lääkkeiden lähteinä ja tällä hetkellä noin puolet uusista lääkeainemolekyyleistä on luonnosta peräisin.

Uudet teknologiat nopeuttamassa alkuvaihetta

Yliopistonlehtori Erik Wallén

Kaikkia pienmolekyylejä voidaan nykyään tuottaa synteettisesti ja lääkevaikutuksen kohteiden rakennetieto on kasvanut räjähdysmäisesti. Nämä kaksi asiaa yhdessä ovat luoneet pohjan uusien teknologioiden kuten esimerkiksi tekoälyn hyödyntämiselle nopeuttamaan lääkekehityksen alkuvaihetta.

Lääkevalmisteen kehittäminen tulevaisuuden lääkehoitoihin

Vanhempi yliopistonlehtori Mia Sivén

Lääkevalmisteena tabletti on tuttu usealle, mutta tuleeko se säilyttämään asemansa yleisimpänä lääkemuotona myös tulevaisuudessa? Millaisia lääkevalmisteita tarvitsemme ja millaisia haasteita niiden kehittämiseen liittyy?

Tunnetko lääkkeesi? Kuinka lääkkeitä käytetään turvallisesti ja ympäristöystävällisesti

Yliopistonlehtori Tuuli Karhu ja apulaisprofessori Anna-Riia Holmström

Lääkkeen käyttäjä voi monella tapaa vaikuttaa oman lääkehoitonsa onnistumiseen. Tule kuulemaan, millaisin keinoin voit lisätä oman lääkehoitosi turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä nyt ja tulevaisuudessa.