Lyhytkuonoisuus voi altistaa koiran uniapnealle

Helsingin yliopiston tutkijat kokeilivat uutta tapaa koirien uniapnean diagnosoimiseen ihmisten diagnostiikkaan tarkoitetulla uniapneapannalla. Mittaukset paljastivat uniapneaa esiintyvän lyhytkuonoisilla koirilla pitkäkuonoisia koiria enemmän.

Lyhytkuonoiset ja -kalloiset koirarodut, kuten ranskanbulldoggit ja mopsit, ovat suosittuja lemmikkejä. Brakykefalia, eli jalostuksen myötä saavutettu kallon ja kuonon lyhyt muoto, altistaa lämmön- ja rasituksensietokyvyn heikentymiselle sekä eriasteisille hengitysvaikeuksille.

Lyhytkuonoisilla koirilla on myös todettu ihmisillä esiintyviä obstruktiivisia, eli ylähengitysteiden tukkeutumisesta johtuvia, uniapneaa muistuttavia, hengityskatkoksia unen aikana. Tällöin ilmavirta pysähtyy hetkeksi, kun hengitystiet ahtautuvat lihasten rentoutuessa. Tämä johtaa unen katkonaisuuteen ja päiväväsymykseen. Uniapnea heikentää merkittävästi niin ihmisen kuin koirankin hyvinvointia.

- Aiemmat uniapnean tutkimusmetodit ovat edellyttäneet, että koira nukkuu joko moninaisiin laitteisiin kytkettynä tai tietynlaisen laatikon sisällä laboratoriossa. Tämä on tehnyt sairauden tutkimisesta käytännössä hyvin haastavaa ja johtanut siihen, että tieto koirien uniapneasta on ollut vähäistä, kertoo eläinlääkäri, väitöskirjatutkija Iida Niinikoski Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisestä tiedekunnasta.

Helsingin yliopiston Lung Insight -tutkimusryhmän hankkeessa koirien unenaikaista hengitystä tutkittiin alun perin ihmisten uniapneadiagnostiikkaan tarkoitetulla uniapneapannalla.

Ryhmän tuoreessa tutkimuksessa koirien unenaikaista hengitystä mitattiin niiden kotona uniapneapannan avulla. Tutkimuksessa lyhytkuonoisilla koirilla ilmeni selvästi enemmän unenaikaisia hengityskatkoksia kuin pitkäkuonoisilla. Lyhytkuonoiset koirat myös kuorsasivat huomattavasti pitkäkuonoisia koiria enemmän.

Uniapneapanta todettiin helppokäyttöiseksi koirien unenaikaisen hengityksen mittaamisessa. Tällä hetkellä uniapneapannan käyttö rajoittuu tutkimuspotilaisiin, mutta tulevaisuudessa se voi tarjota uudenlaisia mahdollisuuksia koirien uniapneadiagnostiikkaan myös tutkimuksen ulkopuolella.

- Uniapneasta kärsivillä ihmisillä on huomattavasti kohonnut riski sairastua muun muassa verenpainetautiin ja sydän- ja verisuonisairauteen. Uni vaikuttaa esimerkiksi elimistön puolustusjärjestelmään, hormonieritykseen ja aineenvaihduntaan. Riittävä, hyvälaatuinen uni on elämänlaadullisesti hyvin tärkeää. Muun muassa näistä syistä meitä kiinnostaa koirienkin uni, , sanoo Niinikoski.

Seuraavaksi tutkimusryhmä selvittää uniapnealle altistavia riskitekijöitä koirilla.

- Hyvä uni on äärimmäisen tärkeää, niin meidän ihmisten kuin eläinystäviemmekin terveydelle, Niinikoski toteaa.

Alkuperäinen artikkeli

Niinikoski Iida, Himanen Sari-Leena, Tenhunen Mirja, Lilja-Maula Liisa, Rajamäki Minna M. Description of a novel method for detection of sleep-disordered breathing in brachycephalic dogs. J Vet Intern Med. 2023; 1-7. doi:10.1111/jvim.16783

Tutkimus tehtiin yhteistyössä Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisen tiedekunnan ja Tampereen yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kanssa.

Rahoitus

Tutkimusta rahoittivat Agrian tutkimusrahasto, Eläinlääketieteen tutkimuksen tukisäätiö ja Suomen eläinlääketieteen säätiö.

Lisätietoja:

Iida Niinikoski

ELL, Väitöskirjatutkija

Kliinisen hevos- ja pieneläinlääketieteen osasto

iida-maria.niinikoski@helsinki.fi