Koirien epilepsia saattaa osaltaan liittyä ravintoaineiden saantiin

Epilepsiaa sairastavien koirien välttämättömien hivenaineiden tasot olivat muuttuneet terveisiin koiriin verrattuna, ja koiranpentujen ruokinnassa kalarasva näyttäisi suojaavan epilepsialta myöhemmällä iällä, raportoidaan Helsingin yliopiston DogRisk-tutkimusryhmästä.

Kahdessa tutkimuksessa tutkijat analysoivat hivenaineita ja raskasmetalleja karvoista (n=105) ja verestä (n=38) koirilla, jotka joko sairastivat epilepsiaa, tai olivat terveitä. Tulokset osoittivat, että epilepsiakoirien veren ja karvojen seleeni- ja kuparipitoisuudet olivat merkittävästi korkeammat ja veren kromipitoisuudet alhaisemmat, kuin terveillä.

̶ Seleeni ja kupari ovat koiralle välttämättömiä hivenaineita, mutta niistä voi tulla haitallisia, jos niitä on liikaa. Riittävä kromitaso on myös tärkeää normaalin verensokeriaineenvaihdunnan ylläpitämiseksi. Koska emme kuitenkaan tiedä miksi näiden koirien hivenaineiden taso oli muuttunut, emme voi tässä vaiheessa suositella ruokavaliomuutoksia tai lisäravinteita, toteaa kahden hivenainetutkimuksen päätutkija, ELL ja tutkimusryhmän tohtoriopiskelija Sarah Rosendahl.

Kolmas tutkimus viittaa siihen, että kalaöljyn lisääminen pentujen ruokavalioon saattaisi olla mahdollinen tekijä koirien epilepsian vähentämisessä. Tutkijat keräsivät tietoa tuhansilta koirilta useiden vuosien ajan käyttämällä internet-pohjaista ruokatiheyskyselyä (DogRisk FFQ). Kyselyssä kerättiin muun muassa tietoa koirien ravinnosta, sairauksista ja elinolosuhteista.

̶ Tutkimuksemme osoitti, että koirilla, jotka pentuina söivät kalaöljylisää vähintään kerran viikossa, oli merkittävästi pienempi riski saada epileptisiä kohtauksia aikuisina. Kalaöljyn myönteinen vaikutus pysyi selvänä, vaikka tarkastelimme muita tekijöitä, kuten rotua, sukupuolta ja elinolosuhteita. Vaikka emme ole vielä täysin varmoja toimintamekanismeista, näyttää siltä, ​​että nautitut rasvahapot voivat auttaa suojaamaan koiria kohtauksilta. Sen todistamiseksi tarvitaan kuitenkin kliinisiä ruokavaliointerventioita, pohtii eläinlääketieteen tohtori Manala Hemida, ELL ja PhD, kolmannen tutkimuksen päätutkija

̶ Tuloksemme osoittavat, että epilepsiaa sairastavilla koirilla on muuttuneita hivenainetasoja, joita on raportoitu myös epilepsiapotilailla. Kalaöljyt ja rasvaiset kalat tunnetaan runsaasti omega-3-rasvahappoja sisältävinä ruoka-aineina, jotka ovat hyödyllisiä sekä ihmisen että lemmikkiemme terveydelle. Siksi suosittelemme jo tässä vaiheessa tutkimusta rasvaisen kalan ja/tai kalaöljyn lisäämistä pentukoiranruokavalioon osana sen yleistä terveydenhuoltoa. Lisää tutkimuksia ruokavaliosta ja ravinteiden saannista tarvitaan kuitenkin, jotta ymmärtäisimme, millä tavoin nämä ravinnon osatekijät liittyvät epilepsian syihin ja aiheuttajiin”, DogRisk-tutkimusryhmän johtaja, dosentti Anna Hielm-Björkman sanoo.

DogRisk-tutkimusryhmä on julkaissut kolme artikkelia:

Rosendahl S, Anturaniemi J, Kukko-Lukjanov TK, Vuori KA, Moore R, Hemida M, Muhle A, Hielm-Björkman A. Whole blood trace element and toxic metal concentration in dogs with idiopathic epilepsy and healthy dogs: A case-control study. Front Vet Sci. 2023 Jan 4. 9:1066851. doi: 10.3389/fvets.2022.1066851

Rosendahl S, Anturaniemi J, Kukko-Lukjanov TK, Vuori KA, Moore R, Hemida M, Muhle A, Hielm-Björkman A. Mineral, trace element, and toxic metal concentration in hair from dogs with idiopathic epilepsy compared to healthy controls. J Vet Intern Med. 2023 Apr 6. 37:1100‐1110 doi: 10.1111/jvim.16698

Hemida M, Rosendahl S, Jokinen TS, Moore R, Vuori KA, Anturaniemi J and Hielm-Björkman A (2023) Assessing the association between supplemented puppyhood dietary fat sources and owner-reported epilepsy in adulthood, among Finnish companion dogs. Front. Vet. Sci. 10:1227437. doi: 10.3389/fvets.2023.1227437