Eläinlääketieteellisen tiedekunnan hakijamäärät tuplaantuivat

Korkeakoulujen yhteishaku päättyi 31.3.2021. Kandiohjelmien hakijamäärä kasvoi eniten eläinlääketieteen koulutuksessa, jonka hakijamäärä lähes kaksinkertaistui. Vuonna 2021 hakijoita on 1613, viime vuonna heitä oli 822.

Kasvua selittää osaltaan se, että ensimmäistä kertaa hakija voi hakea samaan aikaan eläinlääketieteeseen ja lääketieteeseen tai eläinlääketieteeseen ja hammaslääketieteeseen.

– Muutamana viime vuonna tiedekunnan hakijamäärä on ollut kasvussa. Tämän vuoden isoa hyppäystä ylöspäin selittää varmasti osin hakurajauksen poisto ja nyt on voinut samanaikaisesti hakea kaikkiin lääketieteen koulutusohjelmiin. Hakijamäärä kertoo myös, että eläinlääketiede kiinnostaa opiskelemaan hakeutuvia ja ala nähdään tulevaisuuden työurana, sanoo tiedekunnan dekaani Antti Sukura.

– Osasyynä voi olla myös medianäkyvyys kuluneen vuoden aikana. Tiedekunnan yhteinen terveystutkimus ja Helsinki One Health –verkosto ovat COVID-19 pandemian aikana olleet näkyvästi esillä eri medioissa. Opiskelemaan hakeutuvat ovat nähneet HOH-verkoston tutkimustyön etsivän ratkaisuja isoihin globaalisiin ongelmiin, nyt ja tulevaisuudessa, dekaani jatkaa.

Helsingin yliopistoon haki yhteensä 31 929 (2020: 32 541) henkilöä 31.3.2021 päättyneessä korkeakoulujen yhteishaussa. Hakijoista kandiohjelmiin haki 29 919 henkilöä (2020: 31 192), ja maisteriohjelmiin 2 083 (2020: 1 825).

Lisätietoa hakijamääristä