Alpakoiden ja laamojen mykoplasmoosia Suomessa - osallistu tutkimukseen

Kysely alpakoiden ja laamojen omistajille liittyy Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa tehtävään tutkimukseen Mycoplasma haemolamae -bakteerin esiintyvyydestä ja levinneisyydestä Suomessa.

Syyskuussa 2020 todettiin ensimmäinen Mycoplasma haemolamae -bakteerin aiheuttama mykoplasmoosi-tautitapaus alpakalla Suomessa.  Tauti löydettiin 1988 Pohjois-Amerikassa, jonka jälkeen sitä on todettu ympäri maailman. Bakteeri tarttuu eläimen punasolujen pintaan, vaurioittaa niitä aiheuttaen anemiaa. Tauti yhdistetään heikentyneeseen vastustuskykyyn ja laihtumiseen. Oireita saattaa olla vain osalla lauman eläimistä, vaikka taudin kantajia olisi useita. Taudin epäillään leviävän pääosin hyönteisten välityksellä sekä istukan kautta emästä jälkeläiseen. Tauti varmistetaan eläimen verinäytteestä.

Alpakoiden ja laamojen tautikartoitus alkaa

Helsingin yliopisto ja Ruokavirasto kartoittavat alpakoilla ja laamoilla esiintyviä sairauksia. Päätavoitteena on selvittää Mycoplasma haemolamae –bakteerin levinneisyyttä Suomessa. Verinäytteistä tutkitaan myös muita maailmalla yleisiä eläintauteja, kuten paratuberkuloosia, BVD:tä (bovine viral diarrhea) ja tuberkuloosia. Nämä ovat tauteja, joita esiintyä alpakoilla ja laamoilla nautojen lisäksi. Verinäytteistä tutkitaan myös tulehdusvastetta kuvaavia akuutin vaiheen proteiineja. Tulokset helpottavat taistelussa mykoplasmoosia vastaan ja ovat ensiaskel suomalaiseen kamelieläinten terveydenhuoltotyöhön. Lisäksi saadaan kansainvälisestikin puuttuvaa tietoa tulehdusvasteesta alpakoilla ja laamoilla.

Vastaa kyselyyn ja osallistu tutkimukseen

Vapaaehtoisille tutkimustiloille tehdään kysely alkuvuodesta 2021. Kyselyssä selvitetään lauman taustatietoja (esim. lauman koko, eläinten ikä, loistartunnat), eläinten alkuperää ja yhteyksiä muihin laumoihin ja tuotantoeläimiin.

Osalta tiloja (n. 60 kpl) otetaan verinäytteitä (n. 5 kpl/lauma). Tutkimusryhmä ottaa näytteitä vain Etelä-Suomessa, mutta toivottavasti näytteitä saadaan tutkittavaksi myös muualta Suomesta: pyydä oma eläinlääkärisi näytteenottoon ja lähettäkää näytteet postissa. Nämä näytteenotto- ja postikulut maksaa omistaja, mutta näytteiden tutkiminen on kaikille ilmaista. Omistaja saa tutkimustulokset tiedoksi heti tulosten valmistuttua. Mikäli lauma on positiivinen jollekin taudille, tutkimusryhmältä saa neuvontaa taudin hallinnassa.

Vastaa kyselyyn tästä ja ilmoittaudu mukaan näytteenottoon joko sähköpostitse mari.friman@helsinki.fi tai soittamalla hänelle numeroon 050 4150206. Häneltä saat myös lisätietoja tutkimuksesta ja oma eläinlääkäri voi kysyä neuvoja näytteenottoon.

Tutkimusprojekti

Tutkimuksessa analysoidaan verinäytteistä Mycoplasma haemolamae-bakteeria (PCR) ja vasta-aineita BVD:lle ja paratuberkuloosia aiheuttavalle Mycobacterium avium sp. paratuberculosis- bakteerille. Lisäksi osasta näytteistä määritetään tulehdusarvoja (haptoglobiini, seerumin amyloidi A).

Laboratoriotutkimuksia tehdään sekä Ruokaviraston Kuopion toimipisteessä että Helsingin yliopiston Kliinisen tuotantoeläinlääketieteen laboratoriossa.  Tutkimukseen on saatu rahoitusta Suomen eläinlääketieteen säätiöltä.

Tutkimusryhmä kiittää ja toivoo aktiivista osallistumista!

Tutkimusryhmässä ovat mukana:
Helsingin yliopisto: Mari Friman, Nina Viljanen ja Heli Simojoki