Tässä ohjeistossa määritelty äänensävy toimii käytännön työkaluna erityisesti markkinointi-, viestintä- ja brändisisällön parissa työskenteleville yliopistolaisille. Huolella hiottu äänensävy näkyy viestinnän ja markkinoinnin tehossa ja tuloksissa. Siksi siitä kannattaa pitää kiinni – ja sen eteen nähdä vaivaa.
Tätä äänensävyohjeistusta saa ja kannattaa soveltaa. Oikea äänensävy ottaa aina huomioon kohderyhmän tarpeet, sekä tilanteen ja kanavan, joissa viesti kohdataan.
Helsingin yliopisto kuuluu maailman parhaiden yliopistojen joukkoon. Siksi tuomme rohkeasti esiin yliopiston kunnianhimoista ajattelua ja näkemystä.
Näkemyksellinen. Osaamme kiteyttää olennaisen, oli kokonaisuus kuinka suuri tahansa. Uskallamme ottaa kantaa ja haastaa vallitsevia ajattelutapoja.
Oivaltava. Luomme oivalluksia, jotka jättävät jäljen. Nostamme yllättäviä näkökulmia, jotka herättävät uteliaisuuden. Luotamme yleisömme haluun ajatella pidemmälle.
Ytimekästä. Ilmaisemme asiat tiiviisti ja selkeästi. Näemme vaivaa sen eteen, että viestimme puhuttelee.
Ylimielinen. Emme ole kaikkitietäviä. Emme saarnaa yksisilmäisiä totuuksia tai aliarvioi lukijaa. Olemme ylpeitä kunnianhimoisesta tutkimuksestamme, mutta samalla riittävän nöyriä: osaamme kertoa myös, mitä kaikkea emme vielä tiedä.
Itsestäänselvää. Emme toistele kädenlämpöisiä itsestäänselvyyksiä tai tarjoa helppoja ratkaisuja.
Helsingin yliopisto viestii ihmiseltä ihmiselle: olemme inhimillisiä, eloisia ja helposti lähestyttäviä, koska uskomme että tiede ja sivistys kuuluvat kaikille.
Ymmärrettävä. Viestimme kansantajuisesti ymmärrettävällä hyvällä yleiskielellä. Selitämme vaikeat asiat auki, annamme havainnollistavia esimerkkejä.
Kiinnostava. Löydämme kiehtovat yksityiskohdat, tarkat sanoitukset ja erottuvat näkökulmat, jotka tekevät viestistä kiinnostavan.
Tunteita herättävä. Ymmärrämme kohderyhmän tarpeet, ja osaamme myös herättää tunteita. Nostamme esiin asioita, jotka ovat ihmisille tärkeitä tai lähellä heidän elämäänsä.
Sentimentaalinen: Emme liioittele tai käytä turhia ylisanoja.
Puhekielinen. Käytämme hyvää tiivistä yleiskieltä, emme slangia tai liian tuttavallisia puhutteluja.
Vaikeaselkoinen. Emme jaarittele ja hukuta viestiä monimutkaiseen kieleen tai käsitteisiin. Asiantuntemusta on myös se, että osaa kertoa monimutkaisista asioista yksinkertaisesti ja tuoda abstrakteihin aiheisiin konkretiaa.
Helsingin yliopisto rakentaa yhteisöllisyyttä ja pyrkii laajaan yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Tapamme viestiä haastaa ja innostaa ihmisiä toimintaan maailman parhaaksi.
Toivoa lisäävä. Lisäämme uskoa siihen, että suuretkin ongelmat ovat ratkottavissa monitieteisellä yhteistyöllä. Kerromme tieteen edistysaskelista ja sen synnyttämästä toivosta. Osaamme kertoa uskottavasti tutkimuksemme ja koulutuksemme vaikutuksista.
Me-henkinen. Vahvistamme äänensävyssä yliopistoyhteisön me-henkeä. Kerromme ylpeästi rohkaisevia, konkreettisia esimerkkejä yliopistoyhteisön vaikuttavuudesta. Puhumme usein me-muodossa.
Yhteiseen toimintaan kannustava. Emme jätä ihmisiä passiivisen vastaanottajan rooliin, vaan kutsumme aktiivisesti mukaan vaikuttamaan maailman parhaaksi.
Naiivi. Asenteemme on realistisen myönteinen, ei yltiöpositiivinen. Tiedostamme, että muutos on haastavaa eikä helppoja ratkaisuja ole.
Menestyspuhetta. Vältämme menestyspuhetta, joka keskittyy yksilösuorituksiin tai lupaa oikotietä onneen. Kiinnitämme huomion ennemmin yhteisön rooliin ja moninaisuuteen kuin huippuyksilöiden menestykseen.
Ulossulkeva. Emme tee vastaanottajista oletuksia, vaan meillä ihminen saa olla sellainen kuin on. Äänensävyssä tulee aina muistaa yliopistoyhteisön laajuus ja diversiteetti. Viestimme ovat usein saavutettavissa kolmella kielellä.
Helsingin yliopisto on monialaisen tieteen ja uuden ajattelun kehto. Tapamme viestiä perustuu tutkimukseen ja tietoon.
Faktapohjainen. Tarjoamme tutkimukseen ja ajantasaiseen tietoon pohjaavia sisältöjä ja näkemyksiä. Teemme taustatyöt huolella ja tarkistamme faktat.
Utelias. Etsimme ja tarjoamme uutta tietoa, joka haastaa ajattelemaan. Olemme avoimia uusille näkökulmille, ja kutsumme mukaan keskusteluun.
Löysästi argumentoitu. Emme käytä löysiä argumentteja tai esitä näkemyksiä asioihin, joista meillä ei ole näyttöjä tai tietoa.
Kaavoihin kangistunut. Faktapohjaisuus ei tarkoita keskustelulta sulkeutumista tai ennakko-oletuksiin hirttäytymistä. Ymmärrämme, että totuus elää ja olemme valmiita haastamaan myös omat olettamuksemme.