Kohti yliopiston yhteistä ääntä

Vahva brändi rakentaa osaltaan Helsingin yliopiston vaikuttavuutta. Brändiarvon kasvattamiseksi ei riitä, että brändi näyttää johdonmukaisesti itseltään. Myös äänensävyn täytyy olla kunnossa. ​Vahva äänensävy kiinnostaa, innostaa ja johtaa toimintaan. Se erottuu, herättää tunteen ja luottaa omiin vahvuuksiinsa.​
Ohjeistuksesta

​Tässä ohjeistossa määritelty äänensävy toimii käytännön työkaluna erityisesti markkinointi-, viestintä- ja brändisisällön parissa työskenteleville yliopistolaisille. ​​Huolella hiottu äänensävy näkyy viestinnän ja markkinoinnin tehossa ja tuloksissa. Siksi siitä kannattaa pitää kiinni – ja sen eteen nähdä vaivaa. 

Tätä äänensävyohjeistusta saa ja kannattaa soveltaa. Oikea äänensävy ottaa aina huomioon kohderyhmän tarpeet, sekä tilanteen ja kanavan, joissa viesti kohdataan. 

Rohkeasti ajatteleva

Helsingin yliopisto kuuluu maailman parhaiden yliopistojen joukkoon. Siksi tuomme rohkeasti esiin yliopiston kunnianhimoista ajattelua ja näkemystä.

Rohkeasti ajatteleva äänensävy on:

Näkemyksellinen. Osaamme kiteyttää olennaisen, oli kokonaisuus kuinka suuri tahansa. Uskallamme ottaa kantaa ja haastaa vallitsevia ajattelutapoja.

OivaltavaLuomme oivalluksia, jotka jättävät jäljen. Nostamme yllättäviä näkökulmia, jotka herättävät uteliaisuuden. Luotamme yleisömme haluun ajatella pidemmälle.

Ytimekästä. Ilmaisemme asiat tiiviisti ja selkeästi. Näemme vaivaa sen eteen, että viestimme puhuttelee.

Äänensävymme ei ole:

Ylimielinen. Emme ole kaikkitietäviä. Emme saarnaa yksisilmäisiä totuuksia tai aliarvioi lukijaa. Olemme ylpeitä kunnianhimoisesta tutkimuksestamme, mutta samalla riittävän nöyriä: osaamme kertoa myös, mitä kaikkea emme vielä tiedä. ​

ItsestäänselvääEmme toistele kädenlämpöisiä itsestäänselvyyksiä tai tarjoa helppoja ratkaisuja. ​

Helposti lähestyttävä

Helsingin yliopisto viestii ihmiseltä ihmiselle: olemme inhimillisiä, eloisia ja helposti lähestyttäviä, koska uskomme että tiede ja sivistys kuuluvat kaikille. 

Helposti lähestyttävä äänensävy on:

Ymmärrettävä. Viestimme kansantajuisesti ymmärrettävällä hyvällä yleiskielellä. Selitämme vaikeat asiat auki, annamme havainnollistavia esimerkkejä.​

KiinnostavaLöydämme kiehtovat yksityiskohdat, tarkat sanoitukset ja erottuvat näkökulmat, jotka tekevät viestistä kiinnostavan. ​

Tunteita herättäväYmmärrämme kohderyhmän tarpeet, ja osaamme myös herättää tunteita. Nostamme esiin asioita, jotka ovat ihmisille tärkeitä tai lähellä heidän elämäänsä. 

Äänensävymme ei ole: 

Sentimentaalinen: Emme liioittele tai käytä turhia ylisanoja. ​

Puhekielinen. Käytämme hyvää tiivistä yleiskieltä, emme slangia tai liian tuttavallisia puhutteluja.​

Vaikeaselkoinen. Emme jaarittele ja hukuta viestiä monimutkaiseen kieleen tai käsitteisiin. Asiantuntemusta on myös se, että osaa kertoa monimutkaisista asioista yksinkertaisesti ja tuoda abstrakteihin aiheisiin konkretiaa. 

Toimintaan innostava

Helsingin yliopisto rakentaa yhteisöllisyyttä ja pyrkii laajaan yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Tapamme viestiä haastaa ja innostaa ihmisiä toimintaan maailman parhaaksi. 

Toimintaan innostava äänensävy on: 

Toivoa lisäävä. Lisäämme uskoa siihen, että suuretkin ongelmat ovat ratkottavissa monitieteisellä yhteistyöllä. Kerromme tieteen edistysaskelista ja sen synnyttämästä toivosta. Osaamme kertoa uskottavasti tutkimuksemme ja koulutuksemme vaikutuksista. ​

Me-henkinenVahvistamme äänensävyssä yliopistoyhteisön me-henkeä. Kerromme ylpeästi rohkaisevia, konkreettisia esimerkkejä yliopistoyhteisön vaikuttavuudesta. Puhumme usein me-muodossa.​

Yhteiseen toimintaan kannustavaEmme jätä ihmisiä passiivisen vastaanottajan rooliin, vaan kutsumme aktiivisesti mukaan vaikuttamaan maailman parhaaksi.

Äänensävymme ei ole: 

NaiiviAsenteemme on realistisen myönteinen, ei yltiöpositiivinen. Tiedostamme, että muutos on haastavaa eikä helppoja ratkaisuja ole. ​

Menestyspuhetta. Vältämme menestyspuhetta, joka keskittyy yksilösuorituksiin tai lupaa oikotietä onneen. Kiinnitämme huomion ennemmin yhteisön rooliin ja moninaisuuteen kuin huippuyksilöiden menestykseen. 

UlossulkevaEmme tee vastaanottajista oletuksia, vaan meillä ihminen saa olla sellainen kuin on. Äänensävyssä tulee aina muistaa yliopistoyhteisön laajuus ja diversiteetti. Viestimme ovat usein saavutettavissa kolmella kielellä. ​

Tietoon pohjaava

Helsingin yliopisto on monialaisen tieteen ja uuden ajattelun kehto. Tapamme viestiä perustuu tutkimukseen ja tietoon.

Tietoon pohjaava äänensävy on: 

Faktapohjainen. Tarjoamme tutkimukseen ja ajantasaiseen tietoon pohjaavia sisältöjä ja näkemyksiä. Teemme taustatyöt huolella ja tarkistamme faktat. ​

UteliasEtsimme ja tarjoamme uutta tietoa, joka haastaa ajattelemaan. Olemme avoimia uusille näkökulmille, ja kutsumme mukaan keskusteluun.​

Äänensävymme ei ole: 

Löysästi argumentoitu. Emme käytä löysiä argumentteja tai esitä näkemyksiä asioihin, joista meillä ei ole näyttöjä tai tietoa.

Kaavoihin kangistunut.  Faktapohjaisuus ei tarkoita keskustelulta sulkeutumista tai ennakko-oletuksiin hirttäytymistä. Ymmärrämme, että totuus elää ja olemme valmiita haastamaan myös omat olettamuksemme.