Tarinaa Helsingin yliopistosta voi kertoa yhtä mielenkiintoisella tavalla. Kaukaa pohjoisesta löytyy erilainen ja innovatiivinen älyllisen ajattelun keskus. Yksi maailman johtavista yliopistoista.
Kerrotaan se aidosti ihmisen kokoisena ja näköisenä. Paikkana, jossa tiede ja yhteisö muodostavat mielenkiintoisen sekoituksen. Välähdyksinä elävästä elämästä. Uskottavasti, realistisesti, dokumentaarisesti. Suomalaisesti ja ylpeän helsinkiläisesti.
Jokaisen kuvan tulisi kiteyttää jotain sellaista, mikä on tunnistettavaa – ja siksi totta. Jotakin, mikä kertoo meistä kaupunkilaisina, opiskelijoina, tiedeyhteisön jäseninä, suomalaisina, helsinkiläisinä.
Helsingin yliopiston kuvamaailma voidaan jakaa neljään eri kategoriaan: imagokuvat, aihekuvat, tiedekuvat ja yhteisökuvat.
Kuvamaailmalla on merkittävä rooli HYn vision ”tieteen voimalla - maailman parhaaksi” todentamisessa. Jokainen HYn esittämä kuva on sisällöllinen eli se pitää sisällään tarinan, idean tai se dokumentoi tosiasiaa. Geneerisiä ja stereotyyppisiä kuvia tulee välttää.
Imagokuvan tekeminen on aina erityistapaus. Kuvan suunnittelu vaatii tilannekohtaisen briefin, johon osallistuu HYn viestintä ja yhteiskuntasuhteet -yksikkö. Näin uudet kuvat saadaan toteuttamaan niiden tärkeää roolia koko HYn strategian määrittämän imagon rakentajana parhaalla tavalla.
Kuvien käsittelyssä korostetaan vaikuttavuutta ja dramaturgiaa. Imagokuvilla on korkeat tekniset laatuvaatimukset. Koska imagokuvaa käytetään usein eri kanavissa formaateissa, on sen käytön oltava mahdollista sekä vaaka- että pystymuodossa.
Imagokuvat tehdään erikoistilanteisiin ja niitä käytetään esim. koko HY:tä edustavina yleisinä imagokuvina tai valitun hankkeen viestinnässä. Imagokuvia tulee käyttää vain niiden alkuperäisen käyttötarkoituksen yhteydessä.
Aihekuvat nostavat Helsingin yliopiston opetus- ja tutkimussisältöjä pintaan ja kertovat yliopiston roolista globaalina vaikuttajana. Aihekuvien monipuoliset teemat kiinnittyvät yliopiston tiede- ja koulutussisältöihin, niiden vaikutuksiin ja motiiveihin. Aihekuvien korkea laatu on viesti niiden edustaman tutkimuksen ja yliopiston laadukkuudesta.
Kuvien tyyli on tarinallisuutta tukeva: aito, dokumentaarinen ja hetkellinen. Aihekuvina voidaan käyttää myös kuvapankkikuvia/kuvapankkikuvista tyyliteltyjä kuvia. Kuvankäsittelyssä optimoidaan kuvan kontrasti ja värikylläisyys.
Laaja käyttö HYn markkinoinnissa ja viestinnässä. Aihekuvilla on keskeinen strategiaa tukeva rooli HYn kommunikaatiossa. Aihekuvia voidaan käyttää myös HYn eri yksiköiden, hankkeiden tai kampanjoiden tunnuskuvina.
Tiedekuvat ovat tieteellisen tutkimuksen yhteydessä syntyviä kuvia tutkimuksen vaiheista tai tuloksista. Tiedekuvia on mikroskooppikuvista ja 3d-mallinnoksista makrotason satelliittikuviin.
Kuvien tyyliä ohjaa niiden tieteellinen käyttötarkoitus. Ulkoiseen käyttöön esim. medialle jaettavien kuvien mukaan on hyvä liittää selittävä saate virheellisten tulkintojen välttämiseksi.
Tiedekuvia käytetään sisäisissä ja ulkoisissa julkaisuissa, presentaatioissa, tiedotteissa ja verkkosivuilla.
Yhteisökuvat antavat kasvot Helsingin yliopistolle. Yhteisökuvat ovat dokumentaarisia kuvia tiedeyhteisön arjesta ja jäsenistä: opiskelijoita, opettajia ja tutkijoita sekä henkilökuntaa eri tilanteissa arjesta juhlaan, aidossa kampusympäristössä. Kuvissa korostuu yhteisöllisyys.
Kuvien tyyli on aito ja jopa rosoinen. Kuvissa korostuu hetkellisyys ja ”snapshotmaisuus”. Vältetään studiota. Kuvankäsittely on luonnollisuutta korostava, kontrasti ja värit optimoidaan.
Laaja käyttö verkkosivuilla, julkaisuissa, sisäisissä ja ulkoisissa medioissa sekä markkinoinnissa. Käytön osaltaan suositaan materiaalipankista löytyviä, HYn kuvaamia yhteisökuvia.