HY-liekkilogoa sovelletaan kaikessa HY:n omassa toiminnassa, sekä sisäisessä viestinnässä. Yliopiston omaan toimintaa kuuluu myös muun muassa yliopiston 100% omistamissa tytäryhtiöissä tapahtuva toiminta sekä yliopiston yhteistyöyksiköissä tapahtuva toiminta.
Tiedekunnilla ja erillisillä laitoksilla on omat liekkilogonsa. Tiedekuntien alaiset yksiköt ja toiminnot tunnistautuvat pääsääntöisesti tiedekunnan liekkilogolla.
HY:n alaiset pysyvät, viralliset organisaatioyksiköt ja yhtiöt saavat kriteerien täyttyessä luvan käyttää omaa markkinointitunnusta. Markkinointitunnuksen tarve arvioidaan aina tapauskohtaisesti mm. seuraavien kriteerien perusteella:
Kaikki kommunikaatio allekirjoitetaan HY-liekkilogolla.
Tunnus ja siihen liittyvä muu visuaalinen materiaali tuotetaan yhteistyössä brändi- ja markkinointiyksikön ja mainostoimiston kanssa.
Toistuvat HY-tason tapahtumat, määräaikaiset hankkeet ja yksiköt, ohjelmat, HY-tason tuotteet ja tutkimusryhmät, joiden voidaan katsoa tarvitsevan toiminnasta viestivää tunnusta yliopiston logon lisäksi. Tekstitunnus muodostetaan HY-typografiatyyliä noudatellen, tunnukseen ei lisätä muita graafisia elementtejä. Yliopistotason tapahtumissa tai tunnuksissa voidaan harkinnan mukaan käyttää yliopiston virallista sinistä lisäväriä: pääsääntöisesti tunnukset ovat mustia.
Kaikki kommunikaatio allekirjoitetaan HY-liekkilogolla.
Tunnuksiin liittyvistä päätöksistä ja ohjeistuksesta vastaa brändi- ja markkinointiyksikkö.
HY:n ja ulkopuolisen kumppanin pysyvä, strateginen kumppanuus. Tasavertaiset, strategiset kumppanit, joilla on tarve yhteisidentiteetille. Strategisesta kumppanuudesta viestii tapauskohtaisesti joko kumppanien omien logojen lisäksi käytettävä yhteistunnus tai yhteistyöstä viestivä, yksinään käytettävä yhteistunnus. Strategisten kumppanuuksien yhdistävä nimittäjä voi olla yhteinen teema/tieteenala tai fyysinen paikka/alue. Yliopisto identifioituu strategisissa kumppanuuksissa yliopistotason liekkilogolla.
Yhteistyöhankkeet, joissa HY yksi osapuolista. Yhteistyön kommunikaatio allekirjoitetaan yhteistyökumppaneiden omilla logoilla.
Helsingin yliopistoon liittyvät tahot, joilla on täysin oma HY:stä erottuva identiteetti johtuen kansallisesta tehtävästä, kaupallisesta toiminnasta tai siitä, että ne ovat HY:n ja muiden organisaatioiden yhdessä omistamia yksiköitä/yrityksiä.
Tunnus muodostuu Helsingin yliopiston tekstitunnuksesta ja sen yhteydessä olevasta tekstiosasta. Tunnus viestii yliopiston suhteesta ulkoisille kohderyhmille suunnatuissa palveluissa/tuotteissa, joita käytetään muiden organisaatioiden toimintaympäristössä, mutta joissa tuoteomistajuus säilyy Helsingin yliopistolla.