The Conferment Cantata

The University has already for a long time commissioned cantatas for its conferments. Famous cantata composers count among them Richard Faltin, Jean Sibelius and leevi Madetoja.

For this Jubilee Year the conferment cantata is composed by Cecilia Damström and written by poet Cia Rinne. Both are multicultural Finnish alumni of the university. The premiere will be at the Great Hall of the University 20.3.2023, where it is performed by Ylioppilaskunnan Soittajat, Akateeminen Laulu and the singer David Hackston.

Kantaatin historiaa

Laulumusiikki on ollut osa promootiota alusta alkaen. Alkujaan esitettiin virsikirjan ja koraalikirjojen valikoimassa ollutta musiikkia. Ensimmäinen kantaatti tiedetään esitetyn 1748, jolloin Turun Kuninkaalliseen Akatemiaan oli nimitetty musiikinopettajaksi Karl Lenning, joka sävelsi kantaatin promootiota varten. Hänen jälkeensä vaihtelevasti esitettiin kokonaan uusia kantaatteja, tai promootioon tilattiin runoilijalta sanat sovitettuina jo olemassa olevan musiikkikappaleen säveliin. 1800-luvun alkupuolella sanat musiikkiin oli monesti sovitettu jonkin virren tai koraalin nuotteihin.

Vuodesta 1890 alkaen promootioihin on toisinaan tilattu uusi kantaattimuotoinen musiikkiesitys, jossa runoilija kirjoittaa sanat ja säveltäjä säveltää musiikin kuorolle ja kamariorkesterille. Ennen vuoden 1890 ensimmäistä kantaattia Kaarle Krohnilta ja Richard Faltinilta promootioaktissa esitettiin usein jokin koraali tai kuoroteos tunnetun säveltäjän tuotannosta, esimerkiksi osia Händelin Messias-oratoriosta tai Louis Spohrin Viimeisestä tuomiosta. Kantaattien runoilijoina ja säveltäjinä ovat olleet monet tunnetut suomalaiset runoilijat ja säveltäjät ja osa promootiokantaateissa alun perin esitetystä musiikista on jatkanut elämäänsä laajemmallekin. Kantaattien ohella promootioihin on toisinaan tilattu myös uutta musiikkia alku- tai loppumarsseiksi aktiin tai promovointien taustamusiikiksi. Promootiokantaattien tilaaminen koki katkoksen vuoden 1936 promootion jälkeen, jolloin sota- ja pulakausi katkaisi ensin perinteen ja 1950- ja 1960-luvuilla esitettiin uudelleen v. 1936 promootion kantaattia Lux Triumphans. Kantaattiperinne katkesi 1970-luvulla, ja elvytettiin uudestaan 2000-luvulla. 2000-luvulla on uudelleen esitetty aiempien promootioiden säilyneitä kantaatteja, tai tilattu uusia kantaatteja.

The 2023 Conferment Cantata is called Science Frictions.

Composer Cecilia Damström:

“Science Frictions is a cantata in seven movements, composed to a multilingual text written by the poet Cia Rinne. My music is inspired by the overwhelming excitement, by the frustration and by the eternal questioning which is part of what infinite and multifaceted knowledge entails.

As a soloist, I have chosen David Hackston, whose fantastic countertenor has such an incredibly wide range which fits well with the theme of knowledge, which by definition should be wide. The actual sound of the voice, owing to its large range, sounds in my opinion gender neutral which is an important aspect for me regarding education and knowledge, that knowledge and education should belong to everyone. This piece was commissioned by the University of Helsinki to celebrate its Conferment Jubilee in Spring 2023.”

The Cantata poet

Poet Cia Rinne (b. 1973)

Cia Rinne, born in Gothenburg and based in Berlin, is a graduate in philosophy from the University of Helsinki. Cia writes minimalist, conceptual and translingual poetry that also take shape as performances, exhibitions, video and sound works as well as text for music, such as Trial and Eros (Henrik Strindberg and Sofia Jernberg, 2019) and Problems for Neue Vocalsolisten (with Gemma Ragués Pujol, 2023). Her most recent publication is sentences, shortlisted for the Prix du livre d’artiste Bob Calle. Cia is the laureate of the Prix littéraire Bernard Heidsieck-Centre Pompidou 2019. 

On Science Frictions:

Science Frictions is a libretto in seven movements and nine languages. The main character Olympe, here interpreted by countertenor David Hackster, embarks on a Faustian search of knowledge, what thinking, language, logics, science, and conscience is, commented and countered by the choir. The movements with titles such as Educaution, Langagement, or Arguing with Logics, enquire the different themes with verbal and etymological twists, employing quotes from amongst other Hannah Arendt, Witold Gombrowicz, and Paul Valéry.