SAGA för småttingar pilotstudie

Studien inleds våren 2025

SAGA för småttingar inleder med en pilotstudie vars syfte är att utveckla SAGA-interventionen riktad för små barn 0–2 år.  Under våren ordnas föräldrakvällar med SAGA-stunder för vårdnadshavare.

Pilotstudien

Forskningsprojektet SAGA för småttingar anpassar SAGA-modellen för små barn 0–2 år inom småbarnspedagogiken och i samarbete med vårdnadshavare. Pilotstudien innebär den första fasen av projektet, där målet är att utveckla utbildning för personal, material som känslokort och dialogkort samt samarbetet med vårdnadshavarna. Resultatet från pilotstudien används som utgångspunkt för den andra fasen av projektet, som startar senare under 2025.

Samarbete med vårdnadshavare

Vårdnadshavarna involveras i projektet redan före det startar genom att kalla dem till föräldraträffar där betydelse av högläsning samt SAGA- projektet presenteras. Vårdnadshavarna uppmuntras att också läsa bilderböcker, sagor och berättelser med sina barn enligt SAGA-modellen.Familjerna får ta del av det material som produceras i projektet via SAGA- nätsidan, och vårdnadshavarna deltar om de ger sitt tillstånd, också i forskningen. 

Utgångspunkter för projektet

Inom SAGA-projektet utvecklades en modell som stöd för 3–5 åriga barns utveckling inom småbarnspedagogiken, med hjälp av interaktiv läsning. I denna pilotstudie undersöks hur utvalda bilderböcker och korta berättelser lämpar sig för interaktiva lässtunder med småttingar. Forskningen fokusesrar i pilotskedet på växelverkan och interaktionen mellan daghemspersonalen och barnen under lässtunderna. Utöver det genomförs samarbete med vårdnadshavare med föräldrakvällar.  Genom pilotstudien kan vi få en övergripande förståelse av lässtunderna med småttingarna och anpassa SAGA-metoden- och materialpaketet för småttingar, vårdnadshavare och daghemspersonal. 

Projektet i korthet

Pilotstudien inleds med rekrytering av två grupper i ett daghem i huvudstadsregionen. Under våren kommer personalen att få utbildning i hur man tillämpar SAGA-metoden innan SAGA-stunderna inleds. Lässtunderna kommer att videofilmas under tre olika stadier för att utreda utvecklingen av metoden. Vårdnadshavare bjuds in till föräldrakvällar och involveras i modellen riktad för småttingar. Försöksdaghemmen erbjuds också stöd i form av en resurslärare som utarbetar modellen tillsammans med daghemmen så att den integreras med verksamheten. Data samlas in genom att filma interaktionen mellan personal och barn samt genom intervjuer med personal och vårdnadshavare. Resultaten av pilotstudien kommer att publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter.  

Samarbetet med personal och vårdnadshavare inleds innan pilotstudiens start. Personalen erbjuds utbildning i SAGA-metoden och vårdnadshavare bjuds in till föräldrakväll och involveras i modellen riktad för småttingar. Samtycke erhålls av alla inblandade, personal, vårdnadshavare och barn.

Böcker och material i form av känslokort och dialogkort levereras till barngrupperna. SAGA-stunderna videofilmas vid tre olika tillfällen under studien. SAGA-stunderna erbjuds till alla barn, men enbart de som gett samtycke videofilmas för forskningen.

Personal och vårdnadshavare, som deltar i forskningen, intervjuas individuellt eller i grupp. Resultatet av pilotstudien utgör grunden för forskningsprojektet SAGA för småttingar, som sartar senare under 2025.

I samband med pilotstudien med syfte att utveckla SAGA-interventionen riktad för små barn, ordnas föräldrakvällar med SAGA-stunder.

Föräldrakvällarna består av en gemensam SAGA-stund och en matbit och avser att stärka föräldrasamarbetet på ett sätt som är lätt att ta till sig. 

SAGA-stunden visar exempel på hur den interaktiva läsningen kan genomföras.

Under våren kommer personalen kommer att få utbildning i hur man tillämpar SAGA-metoden innan SAGA-stunderna inleds. . Lässtunderna kommer att videofilmas under tre olika stadier för att utreda utvecklingen av metoden. Filmerna används även med tillstånd för utveckling av utbildningen inom SAGA-metoden. 

Inom SAGA för småttingar väljs nya sagor och berättelser anpassade för åldersgruppen 1–2 i form av bilderböcker. Till dessa sagor utvecklas dialogkort som stöd för att stärka känslospråket och koppling mellan bilder, berättelser och känslor för de minsta barnen. Det utvecklas också material för tydliggörande pedagogik för att stärka förståelsen och delaktigheten i barngrupperna för alla barn.  

Daghemmet håller SAGA-stunder med dialogisk läsning i smågrupper, varje lässtund varar 5-15 minuter. 

Alla barn i gruppen kan delta i lässtunderna även om de inte deltar i studien. 

SAGA-stunderna videofilmas tre gånger, en gång i början av studien, en i mitten och en i slutet.

Barnen ombeds ge muntligt samtyckte för att delta i lässtunderna, som forskaren kommer att filma. 

De lässtunder som spelas in organiseras så att endast barn med samtycke till att delta i studien och videoinspelningen är med. 

Videorna kommer att analyseras för att undersöka interaktionen mellan personalen och barnen under lässtunderna.  

Personalen får två-dagars utbildning i att föra dialoger med barnen, reflektivt arbetssätt, mentaliseringsteori (se t.ex. Kalland 2022), och teorin kring socioemotionell utveckling hos barn. 

Daghemmet får stöd av en forskarlärare under försöksperioden. Med forskarlärare avses en utbildad lärare inom småbarnspedagogik, som ges som extra resurs till daghemmet, och som ingår i forskargruppen och har anställning inom forskningsprojektet.

Alla medlemmar i daghemspersonalen, som har gett sitt samtycke till att delta i studien kommer att bjudas in till intervju under våren 2025, som grupp- och individuella intervjuer.

Under intervjuerna kartläggs personalens erfarenheter av SAGA-utbildningen och läshändelserna, samt utvecklingsförslag på hur SAGA-metoden kan genomföras med småttingar.  

Vårdnadshavarna involveras i projektet redan före det startar genom att kallas till föräldraträffar där betydelse av högläsning samt SAGA- projektet presenteras. 

Föräldrarna uppmuntras att komma med egna synpunkter på betydelsefulla sagor och berättelser från olika kulturer. 

Det hålls regelbundna föräldraträffar under projektets gång för att stärka föräldrasamarbetet. 

Vårdnadshavare intervjuas individuellt eller i grupp efter studien.

Under intervjuerna undersöks föräldrarnas upplevelser av föräldrakvällarna med SAGA-stund, deras erfarenheter av lässtunder med barnen hemma och deras önskemål om vilket stöd de skulle vilja få för interaktion och gemensam läsning under föräldramöten.