För att analysera Nordiska skolans politiska planer, pedagogiska diskurser och familjernas skolval tillämpar projektet en förståelse av språk- och utbildningspolicy som processer som verkar över olika rumsliga dimensioner, dvs. genom officiella diskurser och policyuttalanden, men också gemensamma ideologier och vardagliga språkpraktiker. Projektet undersöker de språkpolitiska och språkideologiska utgångspunkter och ramvillkor som har gjort det möjligt att etablera Nordiska skolan. Förutom ur ett språkpolicyperspektiv ska Nordiska skolan analyseras som en utbildningssociologisk fråga eftersom den kan förväntas bidra till hur familjerna med sina olika språkliga och sociala bakgrunder positioneras på den lokala skolmarknaden.
Projektet genomförs i tre arbetspaket:
Materialet består av medietexter, kommunala policy- och planeringsdokument, webbsidor och intervjuer med beslutsfattare, utbildningsadministration, skolans personal och föräldrar samt observationer i skolan. Projektet genomförs i samarbete med personal, elever och föräldrar vid Nordiska skolan.
Preliminärt kan vi förvänta oss att våra resultat belyser en relativt snabb samhällelig förändring relaterad till tvåspråkighet i utbildning som sträcker sig bortom diskurser till materiella och sociala praktiker.