Centret för utbildningsevaluering

Centret för utbildningsevaluering

Centret för utbildningsevaluering HEA

Centret för utbildningsevaluering HEA har forskat om finsk utbildning och inlärningsfärdigheter redan sedan 1996. Vi är en del av pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet, där vår expertgrupp bedriver högklassig och internationell forskning. Vi publicerar aktivt i renommerade publikationsserier och tidskrifter inom vårt område både i hemlandet och utomlands. Vår forskning fokuserar på undervisning, lärande, bedömning och utbildningssystem samt att utveckla dessa. Vi samarbetar aktivt med de andra forskningsgrupperna vid pedagogiska fakulteten. Vid Centret för utbildningsevaluering HEA har vi ett starkt metodiskt kunnande, och det adaptiva bedömningssystemet vi byggt upp utvecklas i takt med den tekniska utvecklingen. Utöver Finland verkar vi även utomlands och med internationella partner. Vi har medverkat och kommer att medverka bland annat i att utarbeta och genomföra OECD-ländernas PISA-undersökning (Programme for International Student Assessment) 2006, 2015 och 2018. Helsingfors universitets Centrum för utbildningsevaluering HEA medverkar i flera forskningsprojekt och bedömningar som finansieras av Utbildningsstyrelsen och Finlands Akademi. Regionförvaltningsverk, utbildningsanordnare samt andra samarbetspartner kan dra nytta av vårt gedigna kunnande inom beställningsbedömningar och gemensamma utvecklings- och forskningsprojekt.
@HEA_HY

#uuttakoulua. Hankkeemme kehittämisen satoa tänään webinaarissa. Kiitos kaikki 16 kuntaa, kiitos yhteistyökumppanit… twitter.com/i/web/status/1…

Kellon oppimisen haasteet, oppimisen tuki ja muita aiheita syksyn e-Erikassa. Tutustu erityispedagogista tutkimusta… twitter.com/i/web/status/1…

Lämpimästi onnittelemme kollegaamme Lauri Heikosta ansiokkaasta väitöstutkimuksesta. / We warmly congratulate our c… twitter.com/i/web/status/1…

Kollegamme KM Lauri Heikonen väittelee pe. 23.10. klo 12. Tutkimus tarkastelee uran alkuvaiheen opettajien ammatill… twitter.com/i/web/status/1…