Undantagstillstånd på universitetet på grund av coronaviruset – biblioteken öppna tills vidare

Universitet rekommenderar att studenterna studerar självständigt hemma. Lärocentret Aleksandria stängs.

Helsingfors universitet har utlyst undantagssituation. Ledningsgruppen för coronaviruskrisen fattar beslut och informerar om vilka åtgärder situationen kräver med fullmakt av rektorn.

Beslut träder i kraft måndag 16.3.2020.

E-material som stöd för distansstudier

Vi rekommenderar att studenterna studerar självständigt hemma och undviker universitetets gemensamma lokaler. Lärocentret Aleksandria stängs.

Alla universitetsmedlemmar kan använda bibliotekets elektroniska samlingar oberoende av plats  genom fjärranslutning. Läs mer om bibliotekets elektroniska samlingar.

Biblioteken är tills vidare öppna

Biblioteken är till vidare öppna. Från och med 16.3. har Campusbiblioteket i Mejlans förkortade öppettider, eftersom Terkko Health Hub stänger redan klockan 17.

Från och med 16.3. är Lärocentret Aleksandria stängt. Man kommer inte heller in i byggnaden med magnetnyckel för nattbruk.

Vi informerar om undantagstillståndets verkningar i nyheterna på vår webbplats och på Twitter @HULib.

Mera information

För studerande

Instruktioner och ofta frågade frågor hittas i Instruktioner för studerande.

För personalen

Information för personalen angående corona hittar du på intranätet Flamma.

Medlem av personalen, du kan fråga mera i Flamma eller kolla upp detaljer i ofta frågade frågor.

Lärare, i ärenden angående undervisning hittar du information i instruktioner för undervisning.