Alla barn inkluderade!

Målet med forskningsprojektet Alla barn inkluderade! (ALLBINK) är att studera hur små barn inkluderar och exkluderar andra barn inom fria och organiserade aktiviteter på daghem.
Om projektet ALLBINK

Målet med forskningsprojektet är att studera hur och på vilka grunder små barn inkluderar och exkluderar andra barn inom fria och organiserade aktiviteter på daghem. Eftersom det finns mycket litet tidigare forskning om det här ämnet i Finland förväntar vi oss att kunna producera ny kunskap för kommuner, småbarnspedagogiken, lärarutbildningar och forskare om barns sätt att exkludera, mobba och inkludera andra barn. Studien görs från ett intersektionellt perspektiv inom en teoretisk ram baserad på tidigare forskning om inkludering bland små barn. Vi förväntar oss att se inkludering och exkludering utifrån till exempel språk, rasifiering, social klass och genus. Studien är en etnografisk studie som gjorts i 18 svenskspråkiga daghem i södra Finland. Studien består av deltagande observationer av 3-5 åriga barns aktiviteter och beteende samt intervjuer med daghemmens personal (föreståndare, lärare i småbarnspedagogik, socionomer och barnskötare). 

Publikationer, presentationer och material
Publikationer

 

Londen, M., Holm, G., Mansikka, J.-E., Saloranta, M., & Nordström, A. (accepted). Done with gender: Reinforcing and reproducing gender stereotypes and roles in early childhood education. Journal of Early Childhood Education Research. 

Saloranta, M., Mansikka, J., Holm, G., Londen, M. & Nordström, A. (forthcoming). Colour-evasive early childhood education and care. In K. G. Eriksen & M. K. Jore (Eds.), Antiracist and decolonial approaches to early years education: Perspectives from the Nordics. Bloomsbury. 

Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G. & Londen, M. (submitted). Encounters with social class in class-evasive ECEC: Staff´s and children´s experiences. Journal of Early Childhood Education Research, [Special issue: Special Edition for Young Researchers]. 

Presentationer

Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G. & Londen, M. (2026, May 6-8). Encounters with social class in class-evasive ECEC: Staff´s and Children´s experiences. Finnish Society for Childhood Studies, Joensuu. 

Mansikka, J.-E., Londen, M. & Saloranta, M. (2025, December 3-6). Challenges of including “diversity” in ECEC. Observing children’s exclusion and inclusion in ECEC centers in Finland. Reconceptualizing Early Childhood Education. Santiago, Chile. 3-6.12.2025  

Nordström, A., Holm, G. & Londen, M., Mansikka, J-E. & Saloranta, M. (2025, August 25-28). Fostering inclusive play and literacy practices in Finnish ECEC: A relational approach. [Conference presentation]. European Early Childhood Education Research Association. Bratislava, Slovakia. 

Londen, M., Holm, G. Mansikka, J-E., Nordström, A., & Saloranta, M. (2025, June 11-13). ‘We are done with gender’: Challenging or reproducing gender stereotypes [Conference presentation]. Intercultural Education Conference, Budapest. 

Londen, M. & Holm, G. (2025, May 12-13). The inclusion and exclusion of minority children in multilingual settings [Conference presentation]. Multilingual Childhoods Conference, Luxembourg. 

Holm, G. Londen, M., Mansikka, J-E., & Saloranta, M. (2025, March 5-7). Gender in ECEC: teacher talk, colors, toys, and play [Conference presentation]. Nordic Educational Research Association Conference, Helsinki. 

Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G. & Londen, M. (2025, March 5–7). Children’s encounters with social class in play and class-evasive staff [Conference presentation]. Nordic Educational Research Association Conference, Helsinki. 

Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G., Londen, M. & Nordström, A. (2024, November 21–22). Colour-evasive early childhood education and care [Conference presentation]. Finnish Educational Research Association Conference, Turku. 

Saloranta, M. (2024, November 21-22). ECEC staff´s expressions of Racialisation. [Conference presentation]. Finnish Education Research Association, Turku. 

Saloranta, M. (2023, September 9). Racialisation in ECEC. [Conference presentation]. Emerging Scholars in Educational and Learning Sciences, Helsinki. 

Saloranta, M. (2023, August 30-September 2). Examining racialisation in Swedish-speaking daycares in Finland. [Conference presentation]. European Early Childhood Education Research Association. Estoril, Portugal. 

Material, fortbildning och media

På kommande.

Forskningsgrupp

Gunilla Holm

är forskningsdirektör och professor vid pedagogiska fakulteten, Helsingfors universitet. Gunilla leder ALLBINK projektet. Hennes forskningsintressen är mångfald och social rättvisa inom utbildning med fokus på social klass, genus, och rasifiering. Hennes forskning är etnografisk och ett av hennes forskningsintressen hör också utvecklandet av deltagande fotografering som en forskningsmetod. Hennes nu aktiva forskningsprojekt tar ett intersektionellt perspektiv och är fokuserade på inklusion och exklusion inom småbarnspedagogik och på rasifiering inom de högre årskurserna i grundskolan.  

E-post:  

Telefon: +358 503 275 907 

Monica Londén

är filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid pedagogiska fakulteten, Helsingfors universitet. Till hennes forskningsintressen hör lärande och undervisning inom högre utbildning, själv-reglerat lärande, positiv pedagogik och mångfald inom undervisning. De forskningsprojekt hon nu arbetar med fokuserar på inkludering och exkludering inom småbarnspedagogiken (ALLBINK-projektet), positiv pedagogik (projektet Studera starkt) och pedagogiskt ledarskap (Leadership Pipeline and Quality in Higher Education). 

E-post:  

Telefon: +358 504 155 382 

Jan-Erik Mansikka

är docent och universitetslektor vid pedagogiska fakulteten, Helsingfors universitet. Han har en bred pedagogisk bakgrund, och har de senaste åren skrivit kring bl.a. mångfaldsfrågor inom pedagogik, pedagogisk dokumentation samt barns rättigheter och delaktighet inom småbarnspedagogik. De flesta studier är kvalitativt inriktade empiriska studier men det finns också ett intresse att utveckla den teoretiska förståelsen för vår pedagogiska samtid. I ALLBINK-projektet fungerar Jan-Erik som handledare och forskare i projektets olika delmoment. 

E-post:  

Telefon: +358 503 175 440 

Maria Saloranta

, Fil. Mag, doktorand inom doktorandprogrammet SEDUCE, Helsingfors universitet. Till hennes forskningsintressen hör barns perspektiv, jämlikhet och mångfald i småbarnspedagogiken och i denna forskning har hon fokus på hur rasifiering och social klass tar sig uttryck i barngrupper när barn inkluderas och exkluderas. Maria har skrivit sin om hur svenska nyhetsmedier porträtterade adoption i nyhetshistorien kring adoptioner från Chile.

Epost:  

Telefon: +358 504 733 768 

Alexandra Nordström

fungerar som forskardoktor inom ALLBINK. Hennes forskningsintressen inkluderar interaktion, lek, litteracitet och affekter inom småbarnspedagogiken, postperspektiv inom pedagogisk forskning samt synen på barn och barndom. Hon är även intresserad av att utveckla (post)kvalitativa metodologier. I sin granskade Alexandra små barns glädje i litteracitetspraktiker från sociokulturella och posthumanistiska teoretiska perspektiv.

Epost:    

Tidigare medverkande

  • Jessica Tunn, forskningsassistent, kandidatstuderande i småbarnspedagogik.
  • Sara Hellström, forskningsassistent, kandidatstuderande i småbarnspedagogik.
  • Maria Thostrup, forskningsassistent, magisterstuderande i socialpsykologi.
  • Christina Landén, teknisk assistent.
  • Emmi Pekuri, magisterstuderande i småbarnspedagogik.
    Läs Emmis
Samarbete och finansiering