Målet med forskningsprojektet är att studera hur och på vilka grunder små barn inkluderar och exkluderar andra barn inom fria och organiserade aktiviteter på daghem. Eftersom det finns mycket litet tidigare forskning om det här ämnet i Finland förväntar vi oss att kunna producera ny kunskap för kommuner, småbarnspedagogiken, lärarutbildningar och forskare om barns sätt att exkludera, mobba och inkludera andra barn. Studien görs från ett intersektionellt perspektiv inom en teoretisk ram baserad på tidigare forskning om inkludering bland små barn. Vi förväntar oss att se inkludering och exkludering utifrån till exempel språk, rasifiering, social klass och genus. Studien är en etnografisk studie som gjorts i 18 svenskspråkiga daghem i södra Finland. Studien består av deltagande observationer av 3-5 åriga barns aktiviteter och beteende samt intervjuer med daghemmens personal (föreståndare, lärare i småbarnspedagogik, socionomer och barnskötare).
Londen, M., Holm, G., Mansikka, J.-E., Saloranta, M., & Nordström, A. (accepted). Done with gender: Reinforcing and reproducing gender stereotypes and roles in early childhood education. Journal of Early Childhood Education Research.
Saloranta, M., Mansikka, J., Holm, G., Londen, M. & Nordström, A. (forthcoming). Colour-evasive early childhood education and care. In K. G. Eriksen & M. K. Jore (Eds.), Antiracist and decolonial approaches to early years education: Perspectives from the Nordics. Bloomsbury.
Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G. & Londen, M. (submitted). Encounters with social class in class-evasive ECEC: Staff´s and children´s experiences. Journal of Early Childhood Education Research, [Special issue: Special Edition for Young Researchers].
Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G. & Londen, M. (2026, May 6-8). Encounters with social class in class-evasive ECEC: Staff´s and Children´s experiences. Finnish Society for Childhood Studies, Joensuu.
Mansikka, J.-E., Londen, M. & Saloranta, M. (2025, December 3-6). Challenges of including “diversity” in ECEC. Observing children’s exclusion and inclusion in ECEC centers in Finland. Reconceptualizing Early Childhood Education. Santiago, Chile. 3-6.12.2025
Nordström, A., Holm, G. & Londen, M., Mansikka, J-E. & Saloranta, M. (2025, August 25-28). Fostering inclusive play and literacy practices in Finnish ECEC: A relational approach. [Conference presentation]. European Early Childhood Education Research Association. Bratislava, Slovakia.
Londen, M., Holm, G. Mansikka, J-E., Nordström, A., & Saloranta, M. (2025, June 11-13). ‘We are done with gender’: Challenging or reproducing gender stereotypes [Conference presentation]. Intercultural Education Conference, Budapest.
Londen, M. & Holm, G. (2025, May 12-13). The inclusion and exclusion of minority children in multilingual settings [Conference presentation]. Multilingual Childhoods Conference, Luxembourg.
Holm, G. Londen, M., Mansikka, J-E., & Saloranta, M. (2025, March 5-7). Gender in ECEC: teacher talk, colors, toys, and play [Conference presentation]. Nordic Educational Research Association Conference, Helsinki.
Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G. & Londen, M. (2025, March 5–7). Children’s encounters with social class in play and class-evasive staff [Conference presentation]. Nordic Educational Research Association Conference, Helsinki.
Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G., Londen, M. & Nordström, A. (2024, November 21–22). Colour-evasive early childhood education and care [Conference presentation]. Finnish Educational Research Association Conference, Turku.
Saloranta, M. (2024, November 21-22). ECEC staff´s expressions of Racialisation. [Conference presentation]. Finnish Education Research Association, Turku.
Saloranta, M. (2023, September 9). Racialisation in ECEC. [Conference presentation]. Emerging Scholars in Educational and Learning Sciences, Helsinki.
Saloranta, M. (2023, August 30-September 2). Examining racialisation in Swedish-speaking daycares in Finland. [Conference presentation]. European Early Childhood Education Research Association. Estoril, Portugal.
På kommande.
E-post:
Telefon: +358 503 275 907
E-post:
Telefon: +358 504 155 382
E-post:
Telefon: +358 503 175 440
Epost:
Telefon: +358 504 733 768
Epost: