Barns socioemotionella förmåga är relaterad till språkutvecklingen och samspelet med vårdnadshavaren.
SAGA är ett forsknings- och utvecklingsprojekt som strävar till att stödja barns socioemotionella utveckling hos barn i ålder 3-5 år genom högläsningsstunder och mentaliserande dialoger. Mentaliserande dialoger höjer barns förståelse för känslor, tankar och intentioner i barnet själv och i andra. Förutom att stödja barns utveckling strävar SAGA-projektet att dessutom stödja personal inom småbarnspedagogiken att utvecklas professionellt. Hypotesen är att mentaliserande dialoger vid högläsning kommer att:
PI Mirjam Kalland, Professor i småbarnspedagogik, Helsingfors Universitet
PI Kristiina Kumpulainen, Professor i småbarnspedagogik, Helsingfors Universitet /Visiting professor, University of British Columbia, Vancouver.
Tanja Linnavalli, Projekt koordinator, forskardoktor, Helsingfors Universitet
Mia Heikkilä, forskare, Åbo Akademi.
Hannah Kaihovirta, Universitetslärare, estetiska ämnenas didaktik, Helsingfors Universitet
Marjo Savijärvi, Universitetslärare, finska språkets didaktik, Helsingfors Universitet
Kalland M. SAGA – supporting social and emotional development in Early Childhood Education. Keynote and Workshop in Miradas – I Congreso Internacional sobre Calidad Educativa en la Primera Infancia, 22-23.5.2019, Lima, Peru.
SAGA samarbetar med kommunala daghem i huvudstadsregionen och i Vasa, såväl med Mannerheims barnskyddsförbund och Folkhälsan. Projektet är finansierat av Svenska Kulturfonden för år 2019—2022.
Dra. Clara Jessica Vargas D'Uniam, Docente del Departamento de Educación
Coordinadora de la Carrera de Educación Inicial, Pontificia universidad católica del perú
Prof. Linda C Mayes, Yale Child Study Center, Yale University and Associate professor Helena Rutherford, Yale Child Study Center, Yale University
Dataskyddsbeskrivning för deltagare i SAGA-projektet.